De recente aankoop van VoIP-bedrijf Teleo belooft veel voor de mogelijke integratie van Voice over IP in Microsoft-producten. Vooralsnog zegt het bedrijf de nieuw aangekochte technologie alleen te willen gebruiken in haar MSN-diensten. Pas later komen andere toepassingen ter sprake, bijvoorbeeld de integratie met Live Communications Server.
De cijfers Onderzoeksbureau IDC voorspelt dat het aantal huishoudens met een VoIP-aansluiting in de VS van 3 miljoen eind 2005 naar 27 miljoen eind 2009 zal groeien. Volgens marktonderzoeker iSuppli zit dat getal tegen 2010 op 197 miljoen. Deze cijfers zijn exclusief het gebruik van VoIP zonder abonnement, zoals het ‘skypen’ van pc naar pc. Skype heeft nu al zo’n 54 miljoen actieve gebruikers. |
Arsenaal
Microsoft houdt de meeste plannen met Teleo nog geheim. Zeker is dat MSN Messenger binnenkort Teleo-technologie krijgt. Daarmee wordt MSN Messenger een grote concurrent voor Skype. Nu is Skype nog de populairste software die (tegen betaling) communicatie van pc naar vast telefoonnetwerk biedt. Straks kan Messenger dat ook. Ongetwijfeld staat er voor de zakelijke markt ook iets dergelijks op stapel. Analisten zijn ervan overtuigd dat de communicatiemogelijkheid van pc naar telefoonnetwerk wordt opgenomen in Live Communications Server (LCS) en Office Communicator. De vraag is wanneer, en hoe. Nu al is met LCS 2005 zichtbaar wie er binnen het bedrijf bereikbaar is. Gegevens hierover vindt de gebruiker onder andere terug in Word en Outlook. (Zie ‘Office wordt communicatieplatform’, Computable 17, 29 april 2004). Met de technologie van Teleo komt er een arsenaal aan mogelijkheden bij. Uiteindelijk kan Microsoft een interface bieden waarmee klanten ‘gewone’ telefoonnummers en VoIP-nummers kunnen bellen vanuit elke Microsoft-applicatie vanaf zowel de desktop als mobiele apparaten. Zo’n software-interface is vele malen flexibeler dan een ouderwets hardwaretoestel. Nummerweergave is te koppelen aan het adresboek en met een muisklik zijn telefoontjes door te sturen naar voicemail of vergadertijden in Outlooks agenda worden direct gekoppeld aan de bereikbaarheid van iemand.
Verstoten
Microsoft gaat daarmee op de stoel zitten van klassieke telecombedrijven, al is het slechts gedeeltelijk. Analist Irwin Lazar van de Burton Group meent dat het bedrijf de telecom-infrastructuur graag overlaat aan de huidige telecomgiganten, maar dat het dezelfde giganten van de clientkant wil verstoten. De concurrentie zit niet stil. IBM heeft onlangs een overeenkomst getekend met Avaya. Hiermee moet het Notes/Domino-platform een zogenaamde ‘click-to-call’-mogelijkheid krijgen. Daarnaast zijn er plannen voor integratie van het WebSphere-platform met Avaya’s producten. Voice over IP wordt snel volwassen en veel grote spelers doen mee: Google met GoogleTalk, eBay met het onlangs overgenomen Skype en Yahoo! met het recentelijk aangekochte Dialpad, waarmee ook van pc naar het vaste telefoonnetwerk kan worden gebeld. Nog even en VoIP wordt zo normaal dat de techniek en de zakelijke aspecten geen onderwerp van belang meer zijn. Dan is het er gewoon en wordt er gedachteloos mee gewerkt.
eBays plannen met Skype
Nadat eerder mediatycoon Rupert Murdoch was afgewezen, is het eBay gelukt: het online veilinghuis koopt Skype Technologies voor 2,6 miljard dollar. Aan het eind van het vierde kwartaal moet de deal rond zijn. Sommigen zien in de deal het bewijs dat VoIP grote potentie heeft, anderen betwijfelen of die miljarden dollars ooit worden terugverdiend. Duidelijk is dat alle grote spelers op de VoIP-trein springen. “De komende jaren zien we meer van dit soort overnames”, meent onafhankelijk telecomanalist Jeff Kag. Volgens hem is telefonie een prima extra service voor veel bedrijven. Onderzoeksbureau Gartner meent dat de overname meer impact heeft voor eBay-gebruikers dan voor Skype-gebruikers. eBay wil het online verkopen met Skype verrijken: koper en verkoper moeten zo direct met elkaar kunnen praten. Gartner waarschuwt nog steeds voor het gebruik van Skype in een zakelijke omgeving: het zou niet veilig zijn en Skype gebruikt geen open standaarden zoals SIP. Daarin kon dankzij de overname wel eens verandering komen, meent Gartner. Het onderzoeksbureau ziet meer mogelijkheden voor een zakelijke Skype-oplossing. Deze zou dan wel gebaseerd moeten zijn op open standaarden.
VoIP-beveiliging valt mee
Vreselijke verhalen doen de ronde over VoIP-beveiliging. VoIP-netwerken zouden makkelijk het slachtoffer worden van afluisterpraktijken, phishing, DoS-aanvallen (Denial of Service) en zelfs van stemspam: u neemt op en hoort een verkoper een verhaal afsteken over ‘how to really pleasure her’. Onzin, volgens Rohan Mahy, verbonden aan van de IETF SIP en SIPPING Working Groups. Hij schrijft de enge verhalen vooral toe aan firewall- en telecombedrijven die er of aan willen verdienen of onzekerheden willen verspreiden. Volgens Mahy is VoIP-beveiliging te vergelijken met de beveiliging van e-mail. Daarnaast zijn veel VoIP-netwerken zo geconfigureerd dat ze geen oproepen van buitenaf accepteren. Genoeg bandbreedte moet het effect van DoS-aanvallen teniet doen. “Totdat de aanvaller wordt gefilterd, kunnen andere applicaties dan gewoon doorwerken”. Het afluisteren ziet Mahy ook niet zitten: stemmen zijn lastiger te doorzoeken dan bijvoorbeeld e-mailteksten. “Later dit jaar zijn er VoIP-producten beschikbaar die voor versleuteling IETF-standaarden gebruiken”.