Op 17 september presenteerde Acer de financiële resultaten voor de eerste helft van 2005 en deze zijn zonder meer indrukwekkend te noemen, zeker in een industrie waar de stemming door de bank genomen in mineur is.
Acer behaalde in de eerste helft van dit jaar een winst na belasting van 139,47 miljoen dollar. Dat betekent een groei van meer dan 83 procent. Ook de andere financiële indicatoren waren uitermate gunstig, maar opmerkelijker dan het traditionele gegoochel met financiële cijfers is de opmars qua marktaandeel in de verschillende deelsectoren.
Acer verstevigde zijn derde positie in de EMEA pc-markt door met bijna 70 procent te groeien; ongeveer drie maal zo goed als de marktontwikkeling. Het bedrijf heeft de notebookmarkt in Europa inmiddels stevig in handen. Een nummer-1-positie met bijna 20 procent marktaandeel: ieder vijfde notebook dat wordt verkocht in de EMEA-regio draagt het Acer-logo. In 13 EMEA-landen is de fabrikant marktleider, waaronder ook in Nederland (21,9 procent) en België (23,4 procent). Niet alleen qua notebooks geeft Acer de toon aan, ook de lcd- en pda-markt raakt steeds verder gedomineerd. In het pan-Europese gebied is Acer de grootste leverancier van lcd-schermen in 12 landen. Dichter bij huis: de nummer-1-positie in Nederland (20,8 procent marktaandeel) en België (22,6 procent). De verschillende pda-productlijnen (waaronder satellietnavigatiesystemen) hebben een stijging naar de tweede plaats in de EMEA-regio bewerkstelligd met een marktaandeel van in totaal 19,9 procent. In België heeft men de nummer-1-positie (23,9 procent) en in Nederland is men zeer snel na de eerste introductie al nummer 3 (13,3 procent).
In de ‘emerging markets’ (zoals Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika) zijn de cijfers ook al spectaculair te noemen en dat voor een producent die vijf jaar geleden amper serieus genomen werd. Nu zijn Acer en Dell de enige fabrikanten die nog met genoegen naar de nieuwe kwartaalcijfers uitzien. De één (Acer) kiest volledig voor indirect en de ander (Dell) volledig voor direct, wat aangeeft dat er niet één zaligmakend businessmodel is. “Het gaat om het laag houden van de operationele kosten en het opschroeven van de winstgevendheid per product”, aldus Acer-ceo Gianfranco Lanchi. “In beide aspecten hebben we de laatste twee jaren enorme vooruitgang geboekt.” Hij verwacht voor heel 2005 9 miljard dollar aan geconsolideerde inkomsten voor zijn bedrijf.