IBM gaat voor de Deense containervervoerder Maersk een systeem opzetten om containers met radiotechnologie op zee en in de haven te kunnen volgen. Het bedrijf wil met deze vernieuwing, die in 2006 ingevoerd wordt, informatie over de toevoerketen actueler maken.
De zenders die op de containers komen te zitten kunnen zelfstandig informatie over de containers verzenden en ontvangen. Veel rfid-oplossingen (radio frequency identification) werken met passieve labels die alleen uit te lezen zijn als ze in de buurt komen van een zender. De zender op de container die Maersk wil gebruiken, geeft zelfstandig informatie door over de positie van de container, de temperatuur, de luchtvochtigheid en eventuele inbraakpogingen. Deze monitoring-informatie wordt via netwerken en een integratiesysteem beschikbaar gemaakt voor het hoofdkantoor van Maersk en andere participanten in de toevoerketen.
Een prijs voor deze opdracht is niet gemeld. Dat is ook niet verwonderlijk omdat de twee concerns elkaar sinds augustus vorig jaar goed kennen. IBM toen de it-tak van het moederbedrijf AP Moeller-Maersk over voor een bedrag van 830 miljoen dollar. De verkoop was destijds vooral bedoeld om zonder al te grote investeringen of overnames geavanceerde it-diensten te kunnen introduceren bij de zeevrachtvervoerder. De introductie van rfid in het containervervoer is daar het eerste voorbeeld van.