De directie van Q&I heeft per direct besloten de relatie met het bedrijf Fortinet te beëindigen.
De aanleiding hiervoor is dat een door Fortinet nieuw geïntroduceerd prijsbeleid voor de software-onderdelen (Antivirus, Antispam, URLblock, IDS) het aanbieden en het inkopen onnodig complex heeft gemaakt. Tevens worden de software-onderdelen sterk verhoogd in prijs. Het nieuwe prijsmodel is zonder enig overleg of discussie vooraf ingevoerd en gaat per 1 oktober in. Daarnaast heeft de support vanuit het Fortinet TAC in Frankrijk nog niet een niveau bereikt dat voor Q&I acceptabel is. Q&I sluit SLA’s af met top 100-bedrijven in Nederland, met 4-uurs Time-to-Fix en zelfs bonus-malus regelingen. Dat vereist een hoge kwaliteitsdienstverlening vanuit de fabrikant, en Fortinet kan daar nog niet aan voldoen.
Klanten die reeds werken met Fortinet-apparatuur die door Q&I is geleverd, zullen vanuit het Q&I Network Control Center op de gebruikelijke wijze worden ondersteund. Middels de bij Q&I aanwezige eigen spare-voorraad apparatuur en gecertificeerde engineers is de continuïteit gewaarborgd.
Het beëindigen van de relatie met Fortinet zal leiden tot een strategische versteviging van de relatie met andere network security leveranciers, zoals Check Point, Trend Micro, Resilience, Nokia en Cisco.