Kun je als klant een bewuste keus maken voor een bepaalde leverancier? En daarmee dus duidelijk een andere leverancier afwijzen? Ja en nee. In het tempo waarmee Oracle op dit moment bedrijven om zich heen inlijft, heeft het weinig zin om vóór een andere leverancier of tégen Oracle te kiezen. Grote kans namelijk dat Oracle na verloop van tijd toch wel het bedrijf van jouw keuze opkoopt. Goedschiks of kwaadschiks, heeft het verleden zelfs geleerd.
Larry Ellison legde tijdens de hoorzittingen voor de overname van PeopleSoft een verlanglijstje op tafel van bedrijven die hij wel wil hebben. En Larry staat waarschijnlijk op heel goede voet met de kerstman, want Larry krijgt haast altijd wat hij wil. Dus als Siebel op zo’n verlanglijstje staat, kun je erop wachten dat Oracle Siebel koopt. En dat gebeurde dus afgelopen week. Pikant detail is dat het lijstje waarschijnlijk de ronde doet op de beursvloer, want de koers van de Siebel-aandelen steeg eind vorige week met 8 procent. Het loont dus toch om eens achter dat lijstje aan te gaan.
SAP liet weten niet erg onder de indruk te zijn van de hebzucht van Ellison. Het bedrijf vindt dat het zelf prima kan groeien en dat overnames daarvoor helemaal niet nodig zijn. Dat kan wel zo zijn, maar ondertussen moet Henning Kagermann toch wel de hete adem van Larry Ellison in zijn nek voelen, die wél met overnames zijn bedrijf uitbouwt.
Voor klanten begint de poel van keuzes door de koopzucht van Oracle aardig te slinken. Voor een crm-systeem kun je straks nog maar bij twee of drie leveranciers terecht. In hoeverre kun je dan als klant nog aangeven wat je voor je bedrijf nodig hebt? Of worden we over een tijdje gewoon in een wereldwijd standaardsoftware-keurslijf gedrukt?