In juli was de fusie een feit. Pas afgelopen week volgde een persbijeenkomst met een uiteenzetting van de plannen van Symantec met Veritas. Wordt het de mooiste fusie ooit?
Grootste it-overname ooit In december vorig jaar werd aangekondigd wat toen als de grootste fusie in de software-industrie ooit werd gezien: die van Symantec met Veritas. Symantec betaalde liefst 13,5 miljard dollar aan aandelen voor Veritas, en daarmee zou Symantec het op drie na grootste softwarebedrijf ter wereld worden, slechts voorgegaan door Microsoft, Oracle en SAP. |
Drie fases
Hoe gaat die integratie zich voltrekken? Symantec heeft daarvoor drie fases gedefinieerd. De eerste loopt grofweg van nu tot aan het einde van het jaar, de tweede tot medio 2006 en de derde daarna. In de eerste fase gaat Symantec ervoor zorgen dat de producten van Veritas en Symantec goed samengaan. “Ze mogen elkaar niet bijten”, zegt Dalvinck. “Dat klinkt banaal, maar is wel erg belangrijk.” DeepSight Alert Service wordt uitgebreid ingezet op backup-producten. Gebruikers van backup-producten krijgen dezelfde waarschuwingen voor nieuw ontdekte bedreigingen die andere Symantec-klanten nu al krijgen. In de tweede fase moet de echte integratie van de producten plaatsvinden. Producten krijgen vanaf dat moment een gemeenschappelijke user interface, licentie, installatie en ondersteuning. Veritas-producten krijgen de LiveUpdate functie om ze van updates te voorzien. De derde fase tenslotte, moet nieuwe, gecombineerde oplossingen opleveren.
Benelux-organisatie Het partnerkanaal van Symantec blijft ook voor de Veritas-klanten overeind. Sommige klanten hebben directe contracten met Veritas. Dat zal op termijn worden omgebogen via partners. Overigens zal ook de naam Veritas binnenkort verdwijnen. In de Benelux bracht de fusie 120 medewerkers bij elkaar, die vanuit vier kantoren opereerden. In België worden de kantoren op één locatie samengevoegd, omdat deze kantoren vrij dicht bij elkaar in de buurt lagen. In Nederland ligt dat anders. Hier worden de kantoren in Leiden (Symantec) en Zaltbommel (Veritas) gehandhaafd. Men verwacht niet dat dit de integratie in de weg zal staan: medewerkers mogen in de nieuwe situatie kiezen welk kantoor hun uitvalsbasis wordt, en het gaat in de meeste gevallen toch om zeer ambulante banen, waardoor velen het kantoor niet eens veel zullen zien. Ontslagen zullen er niet vallen, want de fusie is niet aangegaan om kosten te drukken. Sterker, Symantec Benelux is op zoek naar mensen. “Hooguit zal de focus van de werkzaamheden van sommige mensen verschuiven. Dat is onvermijdelijk”, zegt Patrick Dalvinck, managing director Symantec Benelux. |
Ultieme infrastructuurbedrijf
En waar liggen nou de kansen en bedreigingen van dit nieuwe Symantec? Hoe verhoudt het zich tot de markt? Toen in december de fusie werd aangekondigd, deden de meest wilde geruchten de ronde. Symantec zou als eerste Veritas overnemen, maar daarna zouden achtereenvolgens Mercury Interactive, Compuware en Novell volgen. Symantec ceo John Thompson zou zo het ultieme infrastructuurbedrijf willen formeren. Of daar een grond van waarheid in zit weten we niet, voorlopig moeten we het met de overname van Veritas doen. Ook Dalvinck doet dit verhaal af als ‘speculatie’: “Ik heb in het verleden BMC ook wel horen noemen als potentiële over te nemen partij. Ik kan op dit gebied niets uitsluiten, maar kan alleen maar zeggen dat als we het doen, we het stap voor stap doen, en zullen wachten totdat de integratie van deze fusie achter de rug is.”
Wat we nu zien is een fusie die twee bedrijven bij elkaar brengt die nauwelijks een overlap kennen. Dat is opmerkelijk, want een overlap zorgt voor gemeenschappelijke aanknopingspunten en dus kansen. De Veritas-producten vinden we echter toch meer in de serverruimten, terwijl we de Symantec-producten meer op de desktop en in het netwerk zien. Wellicht liggen daar juist de kansen voor het nieuwe Symantec. Veritas-klanten kunnen gemakkelijker kennismaken met de producten van Symantec, en de Veritas-producten kunnen wellicht dankzij de contacten van Symantec hun weg beter vinden richting de kleinere omgevingen. Bovendien gokt Symantec erop dat klanten liever zaken doen met één partij, met producten die goed kunnen samenwerken, dan met meerdere partijen die wellicht uitblinken in hun marktsegment, maar waarvan je nog maar moet afwachten of ze goed samengaan.