Business Intelligence (BI) is aan een sterke opmars bezig binnen het Nederlandse bedrijfsleven en de investeringen op dit vlak zijn de laatste jaren enorm toegenomen. Datastromen groeien, datawarehouses raken voller en voller en het in kaart brengen en analyseren van al die informatie wordt steeds belangrijker voor met name de grotere bedrijven. Maar BI is meer dan alleen verzamelen, analyseren en rapporteren. De tijd dat BI en datamining bijna synoniemen waren is voorbij!
Gebruik maken van de aanwezige kennis is essentieel voor de bedrijfsvoering geworden. Zaken doen en de koers bepalen op basis van je gutt feeling is niet meer mogelijk. Het doel is dus om alle relevante onderdelen van de organisatie te voorzien van de benodigde kennis om optimaal te kunnen functioneren; en dan niet alleen de toplaag. Juist marketingafdelingen of inkoopafdelingen kunnen veel beter en sneller inspelen op ontwikkelingen als zij à la minute beschikken over de juiste informatie. Zelfs als je snel en op de correcte plek in de organisatie de data en de analyse/rapportage daarvan beschikbaar hebt, blijf je echter afhankelijk van het handelen van je mensen. Een bedrijf moet ook als geheel en in al zijn geledingen gaan ‘omdenken’ en meer sturen met, en vertrouwen op BI als instrument. Rapportages moeten niet op de grote stapel terechtkomen, maar meteen als vitaal onderdeel van het dagelijkse werk worden ingezet. Dat vergt tijd en moeite en een en ander zal niet zonder slag of stoot gerealiseerd worden. De voordelen zijn echter evident en inmiddels is de business case voor BI moeiteloos bij de verantwoordelijken neer te leggen.
Deze speciale Computable-uitgave biedt een theoretisch kader en laat vervolgens analisten over de BI-markt aan het woord. Tastbaar wordt BI als we bij twee Nederlandse bedrijven praten over hun ervaringen met de inzet van Business Intelligence binnen hun organisatie. Conclusie: Business Intelligence wordt Enterprise Intelligence!
Roger Slangen, Adjunct-hoofdredacteur Computable