Fusion is Oracles ontwikkelrichting om te komen tot volledig gecomponentiseerde producten. Alle drie de huidige productlijnen, Oracle e-Business Suite, PeopleSoft en JD Edwards worden in het traject meegenomen en moeten uiteindelijk komen tot één grote componentenpoel waaruit klanten de voor hun bruikbare componenten kunnen vissen.
Fusion Council Oracle heeft wereldwijd een ‘Fusion Council’ ingesteld, een raad die wensen en eisen op technisch en functioneel gebied inventariseert. De grootste en belangrijkste klanten worden hierin bij elkaar gebracht. Hieronder bevinden zich naar grote waarschijnlijkheid ook Nederlandse klanten. Welke dat zijn, kon Caspar Joustra, vice president Applications Oracle Benelux, niet zeggen. |
Ballenbak
In 2006 zien Oracle 12, PeopleSoft 9 en JD Edwards 8.12 het levenslicht. “In die producten is de hoeveelheid proprietary code teruggebracht ten opzichte van de huidige producten.” Joustra tekent drie vierkanten op een groot vel papier om het proprietary deel van de pakketten aan te geven. “In deze versies zitten meer componenten vergeleken met nu”, zegt hij, terwijl hij balletjes ter voorstelling van componenten om de pakketten heen tekent. De vierkanten worden steeds kleiner en het aantal ballen wordt groter totdat Fusion (het ontwikkeltraject) de bovenkant van het vel papier heeft bereikt, waar er alleen nog ballen over zijn. “Uit hoeveel stappen het proces zal bestaan, weet ik nu nog niet”, bekent Joustra. “De contouren van het eindproduct moeten midden volgend jaar duidelijk worden. Voor 2007/2008 staat de onderliggende technologie op de planning en daarna moet de ballenbak gevuld worden”, vervolgt hij, terwijl hij op de bovenzijde van het papier wijst. “Klanten hebben daarna tot 2013 de tijd om over te gaan.” Joustra vraagt zich af of Oracle er wel goed aan heeft gedaan om zo vroeg openheid van zaken te geven over de toekomst. “Klanten zijn dat niet gewend. En omdat Oracle slechts de contouren van de plannen kan voorleggen, bestaat er weinig duidelijkheid, waardoor we ons in een onhandige positie hebben gemanoeuvreerd en niet helder is wát Fusion nu precies inhoudt.”
Bij de les blijven
Het is de bedoeling om klanten een natuurlijke migratieweg te bieden naar de ballenbak. De naam van die ballenbak is nog onbekend. Dat moet een service oriented applicatie worden die is gebaseerd op standaarden. “Dat betekent dat het is gestoeld op Java en de toekomstige standaard voor de gebruikersinterface gebruikt. Ook moet het draaien op de database die dan de facto standaard is”, zegt Joustra. “Dat kan Oracle zijn, maar ook DB2.” Belangrijk is dat klanten bij de les blijven, zegt de applicatiedirecteur, anders komen ze nooit bij Fusion. Kan hij zich voorstellen dat het voor
Superior Ownership Experience Het Superior Ownership Experience-programma is een overblijfsel uit de PeopleSoft-erfenis. “Daar kenden we het Total Ownership Experience-programma”, legt Caspar Joustra, applicatiedirecteur bij Oracle Benelux en voormalig directeur PeopleSoft Nederland, uit. Dat programma bestond uit een technologie die arbeidsintensieve processen van het hebben van bedrijfssoftware automatiseert. Het gaat dan om de implementatie, het gebruik en het onderhoud van de applicaties. Het Superior-programma (overtreffende trap van Total) wordt voor alle drie producten (Oracle, PeopleSoft en JD Edwards) beschikbaar gesteld. |
Harde noten kraken
Oracle noemt als een van de voordelen van Fusion dat wanneer een object is gebouwd, deze in alledrie de productlijnen kan worden toegepast. Daarnaast roemt het de kruisbestuiving die zo wordt gerealiseerd. “Neem de blauwe ogen van je ene kind, de blonde haren van je andere en de glimlach van je derde en voilà, je hebt de ideale schoonzoon”, glimlacht Joustra. Ondanks dit prettige vooruitzicht blijft dat de meeste Oracle-klanten een andere applicatie nodig hebben dan bijvoorbeeld de JD Edwards-klanten. Is het eindproduct dan wel interessant voor beide doelgroepen? “We moeten wel opletten dat als we speciale functionaliteit in objecten gieten, het nuttig en logisch is voor ál onze klanten. Het moet een marktvraag afdekken. Maar, zoals al gezegd, niet iedereen hoeft straks álle Oracle-ballen af te nemen.” De grootste uitdaging voor Oracle ligt erin dat ze PeopleSoft-klanten moeten zien te overtuigen over te stappen van het vertrouwde PeopleTools naar Java. “Dat heeft tijd nodig.” Toch is Joustra vol vertrouwen. “Kijk naar de technologieparadigma’s: van mainframe naar client/server, en van client/server naar internet. Dat zijn overgangen die tijd vragen, waar mensen aan moeten wennen.” Daarentegen ziet hij ook dat bedrijven die het verleden niet loslaten, in de problemen komen. “We moeten op dit gebied nog wat harde noten kraken. Klanten moeten inzien dat software kapitaalgoed is. Als een logistiek bedrijf zijn vrachtwagens niet vervangt, dan rijdt het op een gegeven moment toch ook met oud materiaal?”
Klanten krijgen soa
Rondom Fusion is Oracle al langer bezig met het vullen van hiaten door middel van overnames. Zo hebben klanten voor het inrichten en beheren van een service oriented architecture bpel (business process execution language) nodig. Daarvoor nam Oracle in juni vorig jaar het bpel-bedrijf Collaxa over. Onlangs volgden overnames op het gebied van beveiliging (Oblix) en tijdkritische databases (TimesTen). Daarmee koopt het databasebedrijf kritische massa en technische componenten voor het bouwen van een soa. “We willen al onze klanten een soa bezorgen”, grijnst Joustra om de ongelukkige afkorting. Serieus vervolgt hij: “We willen klanten laten zien dat Oracle alles kan kopen wat het nodig heeft om dit te realiseren. Er werken nu achtduizend ontwikkelaars aan Fusion. 10 procent van de beste en slimste talenten zijn bezig met de ontwikkeling van de toekomstige laag, de ballenbak. De rest is bezig met het omzetten van proprietary code naar objecten. Iedere keer dat we een stap dichter bij de ballenbak komen, kunnen meer ontwikkelaars zich met die bovenste laag bezighouden.”