ABN Amro sluit met IBM een vijfjarig uitbestedingscontract voor de it-infrastructuur. De overeenkomst heeft een waarde van circa 1,5 miljard euro. Daarnaast gaat de bank voor het applicatiebeheer in zee met de Indiase offshore-bedrijven Tata Consultancy Services (TCS) en Infosys.
De offshore-overeenkomst met Tata is ook voor vijf jaar en heeft een contractwaarde van een kleine tweehonderd miljoen euro. Die met Infosys is met ruim honderd miljoen euro wat kleiner. De bank maakte deze week ook bekend voortaan met vijf voorkeursleveranciers voor applicatie-ontwikkeling te gaan werken: Tata, Infosys, Patni – alle uit India -, en IBM en Accenture. Opmerkelijk is dat de bank deze groep leveranciers zonder afvallers intact heeft gehouden sinds de laatste ronde van onderhandelingen afgelopen juni van start ging.
ABN Amro wil met deze grootschalige uitbesteding en offshoring van zijn it-huishouding de kosten ervan naar beneden brengen en een betere toegang krijgen tot nieuwe technologie. De kostenbesparingen komen uit het overbrengen van een deel van het werk naar lagelonenlanden en het wegsnijden van functies, het via uitbesteding profiteren van de schaalgrootte van IBM en het terugbrengen van het aantal it-partners (het aantal grote systeembouwers ligt nu op zo’n vijftigtal). Dit hele proces moet vanaf 2007 een besparing van 257 miljoen euro per jaar opleveren.
ABN Amro ICT telt wereldwijd ruim vijfduizend banen, waarvan er 1500 worden geschrapt, 1800 naar IBM gaan en 200 naar Tata. De nieuwe, aansturende it-organisatie van de bank zal mondiaal uit 1800 functies bestaan. In Nederland verdwijnen er 550 banen, neemt IBM 700 functies over en blijft er bij de bank ruimte voor 600 functies. De overeenkomst met IBM gaat per 1 november in; met de twee offshore-partijen is een transitiefase van achttien maanden afgesproken voor het overhevelen van kennis en systemen.
ABN Amro verkocht eind 2002 reeds de it-divisie voor de Wholesale Clients (grootzakelijke klanten) aan EDS (vijfjarig uitbestedingscontract voor 1,3 miljard euro). Begin 2004 begon de bank na te denken over de toekomst van de rest van ABN Amro ICT. Medio december meldde de bank dat de it-organisatie middels uitbesteding en offshoring ingekrompen zou worden.
Volgens group chief information officer Lars Gustavsson is het eerdere contract met EDS de reden dat er nu voor het infrastructuurgedeelte alleen met IBM in zee is gegaan, zodat er op dit terrein twee leveranciers zijn. Omdat de bank niet afhankelijk wil zijn van één partij heeft het tevens voor twee applicatiebeheerders (Tata, Infosys) en vijf applicatie-ontwikkelaars (Tata, Infosys, Patni, Accenture en IBM) gekozen. “Niet alleen uit het oogpunt van risicobeheer en diversiteit van aanwezige expertise, maar ook om de partijen door onderlinge concurrentie scherp te houden.”
Met het vijftal ontwikkelaars zijn overigens nog geen contracten gesloten.
Volgens Gustavsson staat het alle gecontracteerde partners vrij om onderaannemers in te huren. Het zou hem zelfs verbazen als dit niet zou gebeuren. Zo zou IBM de eerdere mededinger HP willen inzetten als subcontractor.
Wereldwijd komt de Group Shared Services ICT dus uit 1800 banen te bestaan, met drie grote centra in Nederland (600 banen), de Verenigde Staten en Brazilië. Die zeshonderd Nederlandse funcies zijn meer dan was verwacht. Volgens kringen rond de bank zou de Nederlandse it-organisatie, na de uitvoering van de uitbestedings- en offshoringsplannen, uit niet meer dan 338 medewerkers bestaan.
De bank is overigens onduidelijk over de hoeveelheid automatiseerders die er bij de Nederlandse ict-divisie werken en praat liever over functies. Door de uitbestedings- en offshoreplannen kwam er een uittocht van medewerkers op gang: er zouden nog ongeveer 1600 automatiseerders werkzaam zijn.
Voor het personeel gelden diverse sociale regelingen, zoals een banenplan en individuele terugkeergaranties. De ondernemingsraad en de vakbonden hebben daarvoor diverse malen overleg gevoerd met de directie van de bank.
Medio augustus ontstond er echter rumoer toen bleek dat IBM het werk van zo’n 140 helpdesk- en brugmedewerkers wilde doorsluizen naar zijn Zuid-Afrikaanse vestiging, wanneer het contract zou ingaan. De betrokken auttomatiseerders waren hiervan niet op de hoogte en reageerden ontzet. De vakbonden willen hierover doorpraten, want de opvatting van de bankdirectie dat IBM voor passend werk zou zorgen, hebben zij nog niet bevestigd gekregen van Big Blue.