Nederlandse bedrijven lopen door cybercrime zo'n drie keer per jaar direct omzet mis. Daarnaast wordt de productiviteit eveneens gemiddeld drie keer per jaar serieus ondermijnd. Dat blijkt uit onderzoek van IDC.
Financiële organisaties en zakelijke dienstverleners zijn de grootste slachtoffers, zij lopen gemiddeld 21 keer per jaar direct omzet mis en hun productiviteit wordt zo’n zes keer per jaar ondermijnd.
IDC deed een benchmark-onderzoek onder 246 bedrijven met meer dan honderd medewerkers. Hieruit bleek verder dat de meeste grote Nederlandse organisaties zeer actief zijn op het gebied van bedrijfscontinuïteit. IDC verwacht dat de aandacht voor dit onderwerp het komende jaar verder zal toenemen.
“Organisaties blijken zich bewuster te zijn van hun kwetsbaarheid als gevolg van de terroristische aanslagen in de afgelopen maanden en de toename van cybercrime. Daarbij speelde overigens ook een rol dat het veldwerk voor dit onderzoek in de dagen na de aanslagen in Londen plaatsvond. De belangrijkste drijfveren om meer aandacht te geven aan bedrijfscontinuïteit zijn volgens de benchmark echter het beperken van financiële risico’s en het voldoen aan regelgeving”, aldus analist Peter Vermeulen.