De wereldwijde verkoop van mobiele telefoons nam in het tweede kwartaal van 2005 met 21,6 procent toe tot een totaal van 190,5 miljoen stuks.
Hiermee is het tweede kwartaal het op twee na sterkste. In het vierde kwartaal van 2004 kwamen de verkopen boven de 195,3 miljoen stuks uit.
De enige regio zonder groei was Japan, aldus Gartner-analist Carolina Milanesi. De verkopen worden volgens haar vooral gedreven door vervanging van oude toestellen en minder door mensen die voor het eerst een telefoon aanschaffen.
Nokia en Motorola blijven de twee kopbedrijven met een gezamenlijk marktaandeel van 49,8 procent. Nokia's marktaandeel groeide in het tweede kwartaal met 2,3 procent toto 31,9 procent. Motorola staat in Europa op de tweede plaats, terwijl het in Noord-Amerika genoegen moet nemen met een vijfde plek.
In West-Europa bereikte de verkoop van mobiele telefoons 37,4 miljoen stuks, een stijging van 9,9 procent vergeleken met dezelfde periode (Q2) vorig jaar. Ook hier was de stijging voornamelijk toe te schrijven aan de vervanging van oude telefoons. Volgens Gartner gaat de overgang naar derde generatie (3G) telefoons traag.
De cijfers versterken Gartners vooruitzicht dat de mobiele telefoonmarkt tegen het eind van dit jaar op zo'n 780 verkochte toestellen kan bogen.