In juni kwam Verity met de bekendmaking dat haar zoeksoftware Ultraseek voortaan – tot maximaal 25.000 geïndexeerde documenten – een jaar lang gratis geprobeerd mag worden. Eerder was deze periode een maand. Aan Anthony Bettencourt, ceo van Verity, vroegen we naar het waarom van deze stap en naar zijn visie op de rol van zoeksoftware in het optimaliseren van bedrijfsprocessen. “Het gaat om veel meer dan om het kunnen terugvinden van wat documenten.”
Verity Het hoofdkwartier van Verity bevindt zich in Sunnyvale, California. De onderneming telt wereldwijd 550 medewerkers. Onder de ruim 600 klanten in de Benelux bevinden zich de Europese Commissie, Europol, NATO, bijna alle Nederlandse ministeries, de gemeente Amsterdam, ABN Amro, DSM, Wolters Kluwer, Océ, Unilever en Numico. |
“Het is enterprise search software, waarmee bestanden op intranetten, file servers en externe websites razandsnel kunnen worden geïndexeerd en op trefwoord doorzocht. Ultraseek is makkelijk te downloaden en te installeren en kan grote hoeveelheden documenten aan. Zo is bij een van onze klanten onlangs de grens van de 7 miljoen gepasseerd. Ultraseek is bedoeld voor het doorzoeken van ongestructureerde informatie, die voor alle gebruikers toegankelijk is. Voor het zoeken in gestructureerde bedrijfsgegevens, waarvoor de toegang met wachtwoorden beveiligd is, hebben we Verity K2 Enterprise.”
Is de verlenging van de gratis probeerperiode van Ultraseek een reactie op de opmars van Google in de zakelijke markt?
“Nee. Dat wordt wel beweerd, maar dat is niet zo. Wij verliezen nauwelijks klanten aan Google. K2 Enterprise heeft een ijzersterke positie in het topsegment van de markt. Daaronder is er een brede midmarket, waarin wij concurreren met Google en met anderen. Wij hebben de gratis periode van Verity Ultraseek louter en alleen verlengd omdat we meer ondernemingen kennis willen laten maken met de mogelijkheden van deze software. We zijn ervan overtuigd dat als zij deze ervaring eenmaal hebben opgedaan, niet meer zonder verder willen.”
Na dat gratis jaar en in situaties met meer dan 25.000 documenten geldt een licentie voor vier jaar, die 75.000 dollar kost. Dat is een behoorlijk abrupte overgang.
“Ja, maar onze ervaring is dat de hoeveelheid geïndexeerde documenten bij onze klanten al gauw snel stijgt. Daarom hebben we één prijs vastgesteld. Daar kan in principe een onbeperkte hoeveelheid documenten mee doorzocht worden.”
Naast Ultraseek en K2 biedt u in samenwerking met Yahoo sinds begin dit jaar ook een gratis websearch-product aan voor de klanten van K2 Enterprise en Ultraseek. Betekent dit nu dat ook de combinatie Ultraseek en Yahoo websearch een jaar lang gratis gebruikt mag worden?
“Inderdaad. Dat is de consequentie.”
Dan hebben we nog de desktop search. U hebt pas het bedrijf 80-20 Software overgenomen, dat een enterprise desktop search-product heeft ontwikkeld. Dat brengt het totaal van de enterprise zoekapplicaties, die u in de aanbieding hebt, op vier: corporate geavanceerd, intranet/websites, websearch en desktop search. Is dat niet een beetje te veel van het goede?
“Voor de eindgebruiker maakt het niet uit. Die kan gewoon in een checkbox op het scherm aangeven welk domein doorzocht moet worden: desktop, web, Lotus Notes-documenten, andere bedrijfsgegevens, alles tegelijk of verschillende combinaties. Achter deze interface moet de it-afdeling deze software integreren en dat is helemaal niet ingewikkeld. Dus ik zie het probleem niet zo. Waar het om gaat is dat bedrijven kunnen beschikken over first class software voor het doorzoeken van ongestructureerde informatie. Dat betreft inmiddels 85 procent van alle interne data. Deze hoeveelheid neemt snel toe. Afhankelijk van de business verdubbelt deze om de zes tot achttien maanden. Dat is de achtergrond van onze overnames van Inktomi en daarmee Ultraseek in 2002 en van 80-20 Software in juni dit jaar en uiteraard ook van onze samenwerking met Yahoo.”
Uw onderneming levert naast zoeksoftware ook applicaties voor business process management. Dat lijken twee productcategorieën, die weinig raakvlakken met elkaar hebben.
“Ja, maar het tegendeel is waar. Denk maar eens aan Sarbanes-Oxley en aan andere compliancy-wetten en regels. Je moet daarvoor na kunnen trekken wie wat wanneer gedaan heeft. Het accorderen van een benoeming bijvoorbeeld, of het verzenden van een bepaald financieel bericht. Dat kun je alleen door metadata mee te geven aan alle stappen in je workflow en die metadata doorzoekbaar te maken.”
“In ons bpm-product Verity LiquidOffice is full text en real time zoekfunctionaliteit geïntegreerd. Belangrijke content kan daardoor naar voren gehaald worden, zodat beslissingen sneller en in de juiste context genomen kunnen worden. Je hoeft dan niet meer te wachten tot het gehele bedrijfsproces doorlopen is en de informatie is opgeslagen in een informatiebron.”
“Ook biedt deze integratie van procesmanagement en zoekfunctionaliteit nieuwe mogelijkheden voor kennismanagement. Je kunt via de metadata opzoeken wie van je collega’s aan welke projecten heeft deelgenomen. Je kunt zoeken wie wanneer welke content heeft opgevraagd of heeft geproduceerd. Daarmee kom je snel expertise op het spoor. Uiteraard kun je die zoektocht ook uitbreiden naar buiten de onderneming en daarbij gebruik maken van de trefwoorden uit je eigen taxonomie. Een andere toepassing ligt op het vlak van content governance. Je kunt namelijk aangeven welke content ongewenst is en deze door alle business processen heen laten blokkeren. Door de koppeling van bpm- en zoeksoftware ontstaat een nieuwe soort zakelijke software. Het gaat dus om veel meer dan om het kunnen terugvinden van wat documenten.”
Wat zijn de belangrijkste technische verschillen tussen uw zoeksoftware en die van uw concurrenten Google en Autonomy?
“Google werkt voornamelijk met een ranking die gebaseerd is op de analyse van hyperlinks naar een bepaald soort informatie. Dat werkt prima op het internet, maar op een intranet heb je daar weinig aan. Daar moet je niet alleen op trefwoord kunnen zoeken, maar ook de context mee laten wegen. Verder wil je parameters vast kunnen stellen, op grond van bepaalde business rules of taxonomieën. Onze software beschikt over een set algoritmes, waarmee dat mogelijk is. Daarmee kan content automatisch worden geclassificeerd. Autonomy kan dat ook, maar het verschil zit in de precisie. Zij kunnen zo’n 85 procent van de content automatisch classificeren. Verity haalt 90 tot 92 procent. Voor grote, wereldwijd opererende bedrijven is dat een zwaarwegend voordeel.”