Met ingang van deze week moet iedere producent en importeur van elektrische en elektronische apparatuur de inzameling en verwerking van afgedankte apparaten hebben geregeld en hiervoor een plan van aanpak bij het ministerie van VROM/SenterNovem hebben ingediend.
In navolging van de richtlijn Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA) heeft FHI, de federatie van technologiebranches, de Stichting Recycling Technologische Apparatuur (RTA) opgericht. Deze stichting is speciaal gericht op de inzameling en verwerking van professionele afgedankte elektrische en elektronische apparatuur. De stichting neemt ook het plan van aanpak van de ondernemers voor zijn rekening. In dat plan moet worden aangegeven hoe de onderneming de inzameling en recycling van de afgedankte apparatuur gaat organiseren en financieren.
De nieuwe stichting wil branchespecifieke oplossingen bieden voor de FHI (Industriële Elektronica, Industriële Automatisering, Laboratorium Technologie en Medische Technologie) waarmee het mogelijk wordt de afvalstromen te beheren en te voldoen aan de Europese en nationale wettelijke verplichtingen. Ook andere belangenorganisaties en bedrijven die niet lid zijn van FHI kunnen zich aansluiten bij de stichting.
Kosten verwerking afgedankte apparatuur vallen mee
RTA verlaagt verwijderingsbijdragen met zeventig procent
De bedrijven die professionele elektronische apparatuur in de markt brengen en die zich bij RTA hebben aangesloten, betalen dit jaar aanzienlijk minder voor hun verplichting om afgedankte apparatuur te laten ophalen en verwerken. De stichting Recycling Technologische Apparatuur heeft besloten de tarieven voor verwijderingsbijdragen vanaf het tweede kwartaal 2007 met ongeveer 70% te verlagen.
Nu het systeem van registratie, ophalen en verwerken anderhalf jaar draait, is duidelijk dat er minder geld hoeft te worden ged. Het aantal apparaten waarover de verwijderingsbijdrage wordt afgedragen overtreft namelijk veruit de hoeveelheid die wordt afgedankt. Al bij de opzet van de Stichting RTA had initiator FHI, de federatie van technologiebranches, als voorwaarde geformuleerd dat er geen sprake mag zijn van ?oppotten? van gelden.
Afgesproken is de bijdrage zover mogelijk naar ?nul? terug te
brengen zodra duidelijk is dat er voldoende reserves zijn.
Het inzamelsysteem van RTA is in augustus 2005 opgestart en heeft zich sinds die tijd voorspoedig en succesvol ontwikkeld. De markt heeft doorbelasting van de verwijderingsbijdragen door de leveranciers aan hun klanten geaccepteerd. De stichting RTA stelt echter vast, dat op dit moment de hoeveelheid apparatuur die wordt aangeboden voor verwerking achter blijft bij de gecalculeerde prognoses. Als gevolg
hiervan is nu het plafond bereikt van wat maximaal verantwoord is om te reserveren. Wat er overblijft als te innen gelden is voldoende om voorlopig de vaste jaarlijkse kosten van de organisatie van het systeem uit te kunnen dekken. De wijze van opereren, het inleveren van oude en afgedankte apparaten via deelnemende bedrijven en de gratis pakketpost, verloopt naar tevredenheid van alle betrokkenen en blijft onveranderd. De stichting RTA heeft een samenwerkingscontract voor het inzamelen en verwerken getekend met de firma Shanks. De looptijd van deze
overeenkomst is voorlopig drie jaar.
Voor meer informatie:
Stichting RTA,
Joas van Lent
telefoon: (033)4657507
joas.van.lent@stichtingrta.nl