De vooruitzichten voor de markt voor gsm-telefoons zijn niet goed. De omzetten stagneren en door de prijsdruk zijn ook de winstmarges lager geworden. Bij Nokia heeft dat al geleid tot een reorganisatie.
De top van het Finse Nokia, producent van gsm-telefoons en netwerkcomponenten, is begin deze week ingrijpend gereorganiseerd. Ceo Jorma Ollila wordt over krap een jaar opgevolgd door Olli-Pekka Kallasvuo, nu nog hoofd van de divisie Mobiele Telefoons. Kallasvuo is per 1 oktober alvast benoemd tot president en coo; op 1 juni volgend jaar wordt hij tevens ceo van het bedrijf. De huidige ceo, Jorma Ollila, treedt juni volgend jaar terug en wordt dan non-executive voorzitter van de directieraad. De huidige president Pekka Ala-Pietila treedt terug. Op 1 oktober wordt hij ‘executive advisor’ om op 1 februari definitief de deur achter zich dicht te trekken bij Nokia.
De wijzigingen in de top van het Finse bedrijf hebben plaats tegen de achtergrond van dalende marges op gsm-telefoons en stagnerende omzetten, zowel bij Nokia als bij concurrent Ericsson. Beide zagen hun omzet het afgelopen kwartaal weliswaar met een kwart (Nokia) en achttien procent (Ericsson) toenemen, maar de vooruitzichten zijn niet florissant.
Sterke prijsdruk
Het Finse Nokia zette vorig kwartaal 8,06 miljard euro om. Sterke prijsdruk in de steeds belangrijker opkomende markten (met goedkope mobieltjes) houdt de winst over die omzet echter in bedwang: die steeg met 15 procent. Nokia maakte twee weken geleden bekend een omzet te verwachten van tussen de 7,9 en 8,2 miljard euro. Het bedrijf stelt zich voor 2005 ten doel 760 miljoen mobieltjes te verkopen, 20 miljoen meer dan eerdere prognoses. De netwerkdivisie van Nokia zal in de tweede helft van het jaar naar verwachting slechter presteren dan in de eerste zes maanden.
Ceo Jorma Ollila vertelde analisten twee weken geleden in een conference call dat het “cruciaal” is dat Nokia zijn marktaandeel op peil houdt. Dat steeg van 30,7 procent een jaar geleden naar 33 procent het afgelopen kwartaal. Concurrent Motorola meldde eerder deze week een stijging van zijn marktaandeel in de sector mobiele telefoons met 3,3 procentpunt tot 18 procent.