Versatel ziet het aantal ADSL2+-klanten sterk groeien. Het telecombedrijf heeft nu 19.000 aanmeldingen voor ADSL2+. Die klanten tekenen voor de Eredivisie-voetbaluitzendingen waar Versatel een licentie op heeft.
Die licentie geldt voor drie jaar. In die periode wil Versatel in Nederland vijfhonderdduizend ADSL2+-klanten aantrekken. Eind dit jaar moet de honderdduizend worden gehaald, meldt het telecombedrijf dat nu wordt overgenomen door Tele2.
Ruim 60 procent van de nu geboekte negentienduizend ADSL2+-gebruikers bestaat uit nieuwe klanten. Naast deze negentienduizend gebruikers van die nieuwe, snelle ADSL-variant heeft het duizend aanmeldingen voor zijn voetbalproduct via een satellietverbinding.
Deze cijfers kwamen naar buiten bij Versatels presentatie van de financiële cijfers vanmorgen. Voor het nu afgesloten tweede kwartaal meldt het bedrijf een omzet van 191 miljoen euro. Dat is een stijging van 33 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een groei van 8 procent vergeleken met het eerste kwartaal dit jaar. De Nederlandse omzet is 'slechts' 12,5 procent gegroeid naar 74,6 miljoen euro.
Daarnaast is het totale bedrijfsverlies van 4 miljoen euro een jaar eerder omgezet in een bescheiden winst van 1,8 miljoen dollar voor het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal dit jaar verloor Versatel nog 2,5 miljoen dollar.
Het ebitda-resultaat (inkomsten vóór aftrek van rente, belasting en andere posten) staat echter wel onder druk door de uitrol van de benodigde infrastructuur voor het zogeheten triple play (Internet, telefonie en televisie). Versatels ebitda is het afgelopen jaar 11 procent gedaald naar 15 miljoen euro. De uitrol van triple play heeft in de eerste helft van dit jaar al 46 miljoen euro gekost.
De kop past niet echt goed bij de inhoud van het artikel: “Versatel ziet het aantal ADSL2+-klanten sterk groeien. Het telecombedrijf heeft nu 19.000 aanmeldingen voor ADSL2+”.
Het is eigenlijk deerniswekkend als je jezelf bedenkt dat de voetbalcompetitie nog op gang moet komen (i.e. de echte fans zouden zichzelf nu hebben moeten voorbereid en ADSL2+ naast de TV hebben staan).
En als het in ADSL2+ geinteresseerde gedeelte binnen de Zon customerbase is overgezet valt ook nog 40% van de afzet weg (beetje boud, maar goed).
Ik zie het somber in voor “triple play” en nog meer voor “Versatele2″…
Goedemorgen,
Dit is enigszins tegenstrijdig met het nieuws dat ik vanochtend in de krant las. In uw bericht staat: “….ziet sterk groeien”. In de krant staat dat het resultaat erg tegenvalt, met daarbij opgesomd de redenen (bestaande contracten met internet providers, het product is negatief in het nieuws geweest en de eindgebruikers zijn nog niet overtuigd van de kwaliteit/performance van het product).
Het is subjectief natuurlijk, maar het is nu augustus 2005 en 20.000 (volgens de krant) van de 100.000 (doelstelling voor dit jaar) is slechts 20%.
De groei v/d omzet is volgens de krant ontstaan door de dollarkoers en onverwacht belastingvoordeel. Misschien effectief te vermelden, opdat de lezer er niet een verkeerde conclusie aan verbindt.
Groet,
Roland
leuk dat voetbal, alleen wachten wij al maanden op het bericht dat wij signaal hebben. Wij liggen te ver , volgens versatel van de centrale. Helaas voor ons.
Raymond