Business Objects, leverancier van business intelligence (BI)-oplossingen, heeft de resultaten bekendgemaakt voor het tweede kwartaal dat eindigde op 30 juni 2005.
De omzet in het tweede kwartaal van 2005 bedroeg 262,4 miljoen dollar, een stijging van 18 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel op basis van US GAAP kwam in het tweede kwartaal uit op 25 dollarcent. De pro forma winst per aandeel bedroeg 32 dollarcent. Zowel de pro forma winst per aandeel als de winst per aandeel op basis van US GAAP kwamen daarmee hoger uit dan de verwachting voor het tweede kwartaal van 2005.
De inkomsten uit operationele activiteiten op basis van US GAAP kwamen in het tweede kwartaal van 2005 uit op 34,9 miljoen dollar, 91 procent hoger dan een jaar eerder. De pro forma inkomsten uit operationele activiteiten bedroegen 43,9 miljoen dollar, een stijging van 51 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
‘Een half jaar na de introductie van BusinessObjects XI is de nieuwe versie van onze productsuite een succes gebleken,’ zegt Bernard Liautaud, chairman en CEO van Business Objects. ‘We zagen niet alleen de omzet uit licenties groeien met de 7 procent, ook nam het aantal deals boven de 1 miljoen dollar toe met 13 procent. Afgelopen kwartaal hebben we ons tevens gericht op het verbeteren van de winst uit operationele activiteiten. Dit heeft geresulteerd in een stijging van 91 procent ten opzicht van vorig jaar.’
Arjen Koonings, countrymanager Business Objects Nederland: ‘Het afgelopen kwartaal was opnieuw succesvoller dan vorig jaar. De omzet in EMEA bedroeg 116,5 miljoen dollar, een stijging van 17 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2004. Deze groei zien we ook terug in Nederland waar we in het afgelopen kwartaal contracten hebben afgesloten met onder andere Dynadro, Telfort, AS Watson, Getronics, VGZ, KPN, ING, Assistance Software, ID College en Pronexus.’