Na het omvallen van ECL en Simmplicity is er nu weer een distributeur in zwaar vaarwater terecht gekomen. BDCC Computer Company uit Alkmaar is afgelopen donderdag door de Alkmaarse rechtbank failliet verklaard.
Het faillissement van BDCC wordt bevestigd door eigenaar John Blom. ‘We verkeren inderdaad onder faillissement momenteel en we moeten nog kijken hoe het precies verder zal gaan. We zijn nog in onderhandeling met wat geldschieters en misschien komen we tot een doorstart. Het is echter nu toch te prematuur om hier duidelijkheid over te kunnen verschaffen. Het personeel (10 tot 12 man) zit momenteel thuis. Resellers kregen bij ons al fabrieksgarantie, dus kunnen zij bij de leverancier aankloppen voor ondersteuning. We willen hen niet in de kou laten staan, maar helaas ben ik wel beperkt in mijn mogelijkheden.’
Het faillissement van BDCC komt niet als een verrassing. De website van BDCC staat al op zwart en het telefoonnummer is constant in gesprek. ‘Mij verbaast dit faillissement helemaal niet,’ meent Martijn de Deugd van DDA automation services. ‘De afgelopen weken tot maanden ervoer ik al grote problemen in het zakendoen met BDCC, er was al langere tijd iets aan de hand. En vergeet de reorganisatie niet (inclusief gedwongen ontslagen!) die eind vorig kalenderjaar plaatshad bij BDCC.’
In CRN 15, die op donderdag 11 augustus verschijnt, kunt u alles lezen over het faillissement van BDCC.
Wat mij tegenvalt is dat, in tegenstelling tot wat de heer Blom aangeeft, hij de resellers niet in de kou wil laten staan. Even een voorbeeld. Ik had voor ruim € 3000 aan bestellingen uitstaan bij BDCC. Uiteraard had ik hiervoor offertes bij mijn klanten uitgebracht. Tot vlak voor het faillisement kreeg ik nog te horen dat er midden de week daarop geleverd zou worden. Omdat ik nog wat extra wilde bestellen ging ik naar de website van BDCC. Deze was echter niet meer te vinden. De telefoon gaf telkens een ingesprektoon en ook e-mail werkte niet meer. Met andere woorden, BDCC was van de aardbodem verdwenen zonder dat er enige directe communicatie had plaatsgevonden. Voor mij, als eenmanszaakje, had dat als consequentie dat ik nu bij gebrek aan groothandels in de buurt, normaal via winkels moest gaan inkopen om aan mijn verplichtingen te voldoen. U begrijpt dat dat al gauw enkele hondernden euro’s ging kosten. Ik had immers al offertes uitgebracht op basis van het vertrouwen in BDCC.
Nu kan ik mij voorstellen dat er veel te doen is rond een faillisement. Maar in dit geval heeft men niet het fatsoen gehad de klant hierover te informeren en heeft men deze in de waan gelaten te kunnen leveren.
Ik begrijp dat de heer Blom bezig is met een eventuele doorstart. Maar mag ik hem hierbij er op wijzen dat een doorstart alleen mogelijk isi als zijn klanten vertrouwen in hem hebben? Zoals ik er nu naar kijk heeft hij mijn vertrouwen verloren door op geen enkele wijze naar mij te communiceren dat hij niet aan zijn verplichtingen kon voldoen. Met mij zijn er nog velen die er zo over denken. Mijn advies aan de heer Blom zou dan ook zijn: stop met een doorstart en laat het aan een ander over. Iemand die de klant centraal stelt, want daar moet je het van hebben. Je kunt nog zoveel fabrikanten achter je hebben staan, zonder een klant red je het niet. Her is omdat mij de middelen ontbreken anders zou ik BDCC graag willen overnemen omdat ik best kansen zie. Zeker omdat in de kop van Noord-Holland verder geen gelijksoortige groothandel aanwezig is.
Nu dat BDCC failliet is verklaard ben ik benieuwd over de afhandeling van lopende orders die reeds eerder zijn voldaan (middels een proforma).
Is er iemand binnen BDCC verantwoordelijk over deze afhandeling en is het niet netjes naar de klant toe om aan te geven wat er is gebeurd en hoe dit mogelijk wordt afgehandeld?
Ik vind het een vreemde manier dat er zo omgegaan wordt met ons als klant en dat ik via andere media (o.a. Channelweb) moet vernemen dat een leverancier (BDCC) failliet is.
Een mailtje ipv de prijzenmailing was niet verkeerd geweest. Garantie van de fabrikant is logisch, maar wat als je al een RMA nummer hebt en je product al bij BDCC op de afdeling ligt? Hoe wordt dit afgehandeld? Het is zeker jammer dat dit nu na een maand nog niet duidelijk is.
Ik kan het niet helpen dat ik mijzelf afvraag waarom BDCC failliet is gegaan, foute investeringen ofzo? ik kan het nergens vinden. Ik had een RMA uitstaan en weet nu ook nog niet hoe dat opgelost gaat worden. Ik denk dat ik maar contact opneem met de aangestelde curator, dhr. Giljam volgens http://www.rechtspraak.nl
Ik hoop dat dit snel opgelost wordt, want het is knap stom voor resellers die grote bestellingen hadden uitstaan.
Ik heb inmiddels gebeld naar de aangestelde curator, inderdaad Dhr. Giljam. Voor de mensen met het probleem van een nog uitstaande RMA: Er wordt een lijst opgesteld van alle RMA’s (volgens mij moet dit niet moeilijk zijn aangezien BDCC dat vast ook wel zelf bijhield) en dan wordt er contact opgenomen met u en wordt er waarschijnlijk verteld wat er verder gaat gebeuren.
Ik heb inmiddels een brief gehad van de curator. Of ik zo vriendelijk wil zijn de openstaande posten te voldoen. Ik heb echter nog 2 x een moederbord, 1 x een PIV én een 160Gb SATA harddisk als RMA van BDCC tegoed.
Evenals onderstaande berichten vind ik het inderdaad enorm verbazingwekkend dat BDCC geen moeite heeft gedaan om haar klanten op de hoogte te stellen van het failissement. Ook wij hadden bestellingen in backorder staan welke we tegen consumentenprijzen hebben moeten inkopen om onze klanten niet te lang te laten wachten.
Het is nu inmiddels 19 september en ik ben nog steeds niet benaderd over hoe het gaat lopen met de door mij ingestuurde RMA’s. Totdat duidelijk is hoe deze afhandeling plaats gaat vinden ben ik niet van plan betalingen te gaan doen aan BDCC.
Ook ik ben benaderd door de curator met het verzoek openstaande posten te betalen, ik heb hem echter direct na het faillissement een schrijven gestuurd met het verzoek de RMA’s in mindering te brengen op het bedrag. Hierop heb ik geen reactie ontvangen, ik ben dus ook zeker niet van plan de openstaande rekening te voldoen zonder dat de verplichtingen naar ons toe zijn nagekomen. Ik heb na het faillissement nog contact gehad met John Blom maar zijn toezegging dat alles netjes afgehandeld wordt is kennelijk niet veel waard. Inmiddels ontvan ik wel mailtjes van Frank Blom die dus weer actief is op dit vlak hij verwacht waarschijnlijk dat we het hele verhaal BDCC en de toezeggingen vergeten en grootschalig bij hem gaan bestellen… Yeah right…
Geachte (voormalige) klanten en crediteuren c.q. debiteuren van BDCC,
Via een crediteur werd ik van het bestaan van deze site op de hoogte gesteld. Uit de ingestuurde reacties leid ik af dat er met name vragen spelen omtrent de RMA’s.
Ik heb diverse RMA-artikelen aangetroffen. Deze artikelen worden aangemerkt als eigendom van degene aan wie levering oorspronkelijk heeft plaatsgevonden. Aan de heer Blom is verzocht een lijst te verstrekken waarop namen en adressen zijn vermeld. Die lijst heb ik (uiteindelijk en eerst recent) ontvangen, maar er staan circa 800 namen en adressen op, terwijl er niet een dergelijke hoeveelheid RMA-artikelen aanwezig is. De lijst klopt dus niet. Om die reden is, ook vanuit praktisch oogpunt, besloten een “piep-systeem” te hanteren: iedereen die zich heeft gemeld, zal in de gelegenheid worden gesteld zijn/haar eigendommen terug te nemen. Van belang is wel dat degene die aanspraak maakt op afgifte, kan aantonen dat de betreffende zaak ook aan hem/haar in eigendom toebehoort. De artikelen zijn grotendeels (maar niet zonder uitzondering) voorzien van een label met naam en adres. Degenen die zich hebben gemeld, ontvangen derhalve nader bericht.
Ik heb er in dit kader overigens geen bezwaar tegen dat vooralsnog betalingen worden opgeschort, dit voor zover de waarde van het RMA-artikel in een redelijke verhouding staat met het bedrag van de openstaande factuur en tot het moment van afwikkeling (teruggave dan wel de vaststelling dat eigendom niet kan worden aangetoond).
Nadere informatie omtrent het faillissement van BDCC is beschikbaar in de vorm van het eerste faillissementsverslag, dat via schellevis@rbo-adv.nl kan worden opgevraagd. Hier kunnen ook andere verzoeken/mededelingen worden gedaan, voor zover relevant voor de afwikkeling van het faillissement.
Chr. Giljam,
curator
Als ik tegenwoordig bel naar het kantoor van Dhr. Giljam, krjg ik hemzelf niet meer te spreken dus ik hoop dat hij dit nog leest (weinig kans). Maar het is inmiddels 28 November, en sinds uw reactie (19 oktober) kan ik niet zeggen dat ik veel opgeschoten ben. Mijn naam en gegevens zijn inmiddels 400x door medewerkers van U opgescreven en het telefoonnummer van het bedrijf staat inmiddels op nummer 1 in mijn telefoonlijst, maar of dat nou echt helpt? Ik vraag mij ten zeerste af wanneer ik eindelijk mijn uitstaande RMA terugkrijg, ik ben geinformeerd door een van de dames aan de telefoon dat er iets op mijn naam is aangetroffen, dat kon ik zelf ook nog wel raden. Maar wanneer het afgehandeld wordt blijft de vraag. Volgens de mevrouw aan de telefoon is het wachten tot de Curator (Dhr. Giljam) een beslissing neemt hoe dit af te handelen. Ik hoop voor allen dat dit snel is..