Volgens Nederlandse internetaanbieders besteden steeds meer organisaties het filteren van hun mail op spam uit. Vooral voor het mkb gaat het zelf filteren te veel tijd en kennis kosten.
De mogelijkheid om het filteren van mail uit te besteden bestaat al langer voor gebruikers van pop-postbussen. Daarnaast komt het onderzoeken van mail voor deze belandt op de mailserver van de klant op. Internetbedrijven controleren dan de mail op virussen en spam. De mailberichten krijgen een extra ‘header’, wat het voor de klant simpel maakt om de mail te scheiden. Internetaanbieder Bit in Ede bevestigt de trend. “Het wordt steeds populairder”, zegt directielid Alex Bik. Een van de gebruikers is NDC (Noordelijke Dagblad Combinatie).
Bij Bit is het scannen op spam gratis. Dat geldt niet voor het scannen op virussen. Bik: “Virusscannen vergt veel meer van onze hardware.” Het bedrijf gebruikt de os-spamfilter (open source) Spamassassin. “Daar hebben we het nodige aan geoptimaliseerd. Een standaardinstallatie bezwijkt namelijk als hij meer dan een half miljoen mails moet verwerken.” Om dat te voorkomen zet Bit onder meer de tokendatabase op een ram-schijf. Een keer per uur worden die gegevens op schijf gezet. Bik: “Nakijken van een mail kost daardoor ongeveer twee seconden.”
Ook hostingbedrijf Bluedome merkt dat het uitbesteden van spamfiltering in opkomst is. “Bedrijven zijn het zat”, denkt Marcel van Ravenshorst, verantwoordelijk voor de marketing. “Het bijhouden van spamfilters is bijna een dagtaak voor systeembeheerders.” De dienst is daarom volgens hem een uitkomst voor bedrijven die niet zo’n ict’er in dienst hebben. Bluedome biedt de dienst standaard aan, als onderdeel van de mailserver. Het gebruikt ook Spamassassin. René van Steenwijk van asp (application service provider) Switch2asp ziet eveneens groei. Spamfiltering is één van de redenen dat zijn mkb-klanten hun Exchange-servers uitbesteden, zegt hij. “Spam is echt een kwestie.”