De Scandinavische fabrikanten van mobiele telefoons en netwerkapparatuur Nokia en Ericsson hebben het afgelopen kwartaal hun omzet met een kwart (Nokia) en achttien procent (Ericsson) zien toenemen.
Het Finse Nokia zette dit kwartaal voor 8,06 miljard euro om; bij het Zweedse Ericsson bleef de omzet steken bij 4,93 miljard dollar. Sterke prijsdruk in de steeds belangrijker opkomende markten (met goedkope mobieltjes) houdt de winsten over die omzetten echter in bedwang: die stegen met 15 procent (bij Nokia) en 16 procent (bij Ericsson).
Nokia verwacht in het lopende kwartaal een omzet tussen de 7,9 en 8,2 miljard euro te behalen. Het Finse bedrijf stelt zich voor 2005 ten doel 760 miljoen mobieltjes te verkopen, 20 miljoen meer dan eerdere prognoses. De netwerkdivisie van Nokia zal in de tweede helft van het jaar naar verwachting slechter presteren dan in de eerste zes maanden.
Ceo Jorma Ollila vertelde analisten in een conference call dat het “cruciaal” is dat Nokia zijn marktaandeel op peil houdt. Dat steeg van 30,7 procent een jaar geleden naar 33 procent het afgelopen kwartaal. Concurrent Motorola meldde eerder deze week een stijging van zijn marktaandeel in de sector mobiele telefoons met 3,3 procentpunten tot 18 procent.
Ericsson heeft dit kwartaal voor het eerst meer omgezet in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika dan in West-Europa. De verkopen stegen in de genoemde opkomende markten met 27 procent, en in West-Europa met zeven procent. Ook de omzet in Latijns Amerika groeide flink met 28 procent. Ericsson profiteerde op de Noord-Amerikaanse markt van het implementeren van 3G-netwerken: de omzet nam met maar liefst 31 procent toe.