Atos Origin en Getronics PinkRoccade werven honderden nieuwe medewerkers, maar snijden ook honderden arbeidsplaatsen weg. Een andere grote automatiseerder, IBM, snijdt eveneens in het personeelsbestand. Ook bij banken, onder meer ING en Fortis, verdwijnen it-banen, terwijl er wel ruimte blijft voor het aantrekken van specialisten. De vakbonden maken zich zorgen over dit inzetbaarheidvraagstuk.
Volgens Babet Hendriks van vakbond De Unie vormen ‘employability’ (de inzetbaarheid van personeel in een organisatie), uitbesteding en offshoring de thema’s in de ict-markt waarover de vakorganisaties zich de komende tijd het meest zullen buigen. Ze merkt dat bedrijven, zowel de aanbieders als de gebruikers van ict, kampen met een onevenwichtige bezetting van it-functies. “De inzetbaarheid van het personeel schiet soms tekort als je wilt voldoen aan de nieuwe automatiseringsbehoeften van de markt. Werkgevers moeten hun medewerkers tijdig op een nieuw spoor zien te zetten, maar dat lukt in veel gevallen niet. Daarom zoeken ze hun heil in reorganisaties en werving, maar dat kost wel geld.”
Kwetsbaar zijn de it-functies voor desktops en it-infrastructuren. Bedrijven kijken bijvoorbeeld hoe ze de beheerders efficiënter kunnen inzetten door activiteiten te bundelen en gebruiken technologie waarbij grootschaliger beheer op afstand mogelijk is. Bovendien neemt de vraag af, omdat opdrachtgevers door reorganisaties minder werkplekken te beheren hebben. Bestuurder Jan-Paul Veenhuizen van FNV Bondgenoten wees in het kader van de sanering bij de divisie Managed Operations van Atos Origin erop dat veel van dit soort werknemers de veertig gepasseerd zijn en vergroeid zijn met hun beheerwerk. Dat maakt inzetbaarheid op andere functies moeilijk. Hij denkt dat ze beter een baan kunnen zoeken bij kleinere bedrijven, waar ze nog de rol van it-expert kunnen spelen.
Hendriks erkent dat inzetbaarheid ook voor de vakbonden een lastig onderwerp is. “Ook voor ons is het niet duidelijk waar precies de oplossing ligt. Wij denken aan initiatieven op het gebied van ’sociale innovatie’, zoals meer budget vrijmaken voor opleidingen, maar alleen daarmee red je niet. De komende tijd moeten we nadenken over hoe dit vastlopen van personeel te voorkomen valt.”
Het is maar de vraag of dit de verantwoorwoordelijkheid van de werkgever is.
In navolging van de actie “Een goede meid is op haar toekomst voorbereid”, zou ik zeggen “Een goed IT-er is op de toekomst voorbereid.”
We zien allemaal dat het IT-landschap snel veranderd. Met name de taken aan de onderkant verdwijnen; ze gaan naar goedkopere landen of ze worden geautomatiseerd. De IT-er moet zich hiervan bewust zijn en zorgen dat hij/zij bijblijft in het vak. Dat is de eigen verantwoordelijkheid van de IT-er, niet van de werkgever of de overheid.
Momenteel wordt op alles bezuinigd en zeker op opleiding van medewerkers.
Medewerker moet “zelf maar zijn verantwoordelijkheid” nemen voor zijn opleiding wordt er gezegd.
Dit betekent eigenlijk zoveel als de manager heeft alleen verstand van boekhouden en stuurt alleen
op financien. Medewerker kan dan oprotten als hij achterop loopt.
Zelfs indien medewerkers in de leegloop zitten wordt geen geld geinvesteerd in opleiding.
Geen wonder dat de oudere medewerker dan niet meer meekan komen.
IT landschappen veranderen snel onder invloed van de voortschreidende techniek en de vraag van werkgevers.Door korte lifecycles van produkten moeten we constant een nieuwe specialisatie opbouwen. Verleidelijk voor een werkgever om dan maar meteen de oude IT-er met de software aan de dijk te zetten.
IT-ers die niet willen veranderen ken ik niet. Het is dus aan de werkgevers om de sociale verplichting op te pakken en loyaliteit van ouder IT personeel te waarderen.
Sociaal engagement heb ik in de IT noch bij werkgevers, noch bij werknemers kunnen bespeuren, “kop dicht en doorwerken” is het credo. De meeste van ons verdienen ruimschoots voldoende om het hoofd boven water te houden en maken zich niet druk. Ze vergeten echter dat niet iedere (bijvoorbeeld)beheerder promotie maakt en welke werkgvers is dan bereid in een beheerder van bijvoorbeeld 55 jaar te investeren.
@Marc
Je hebt slechts gedeeltelijk gelijk. Naast dat de werknemers verantwoordelijk is voor zijn inzetbaarheid id e werkgever verantwoordelijk om middelen te verschaffen om deze inzetbaarheid mogelijk te maken. Studiefaciliteiten horen daar bij. Het is iets tekort door de bocht om mensen bij het grof vuil te zetten.
Studiefaciliteiten zijn daarnaast fiscaal aantrekkelijker voor de werkgever dan de werknemer. Wellicht wordt het tijd om een verplichting bij de werkgever neer te leggen over de wijze waarop het personeel onderwijs moet krijgen. Alleen de managers opleiden is niet genoeg om je bedrijf gezond te houden.
De Offshore outsourcing hype is al weer volkomen voorbij – 51% van de nieuwe contracten ketst momenteel af. de tevredenheid van oudere klanten is gedaald tot rond de 60% (zelfde artikel) en raadt eens wat een offshore programmeur kost ? 30 euro per uur en daar komt nog uitgebreide management en tracking bij.
De uurtarieven in Nederland liggen bij zeer veel bedrijven echt niet veel hoger – voor rond de 40 a 45 euro per uur huur je voor alles al freelance programmeurs. De grote dienstverleners zullen iets meer vragen, maar duidelijk is dat de offshore outsourcing dan nog geen toekomst heeft; het kan hooguit ervoor dienen om tekorten aan specialisten op te vangen, dan wel om werk rond het klokje te doen en zo sneller te zijn dan de concurrent.
Dus beste ict collega’s: maak je niet te druk en laat je niet bedreigen door bedreigingen die er niet zijn ! De loonmatiging begint zijn vruchten af te werpen – en de toekomst ziet er best zonnig uit – ook voor de veertig plussers.
jajaja , bijblijven in het vak….dat is wat we nodig hebben jongen …..zonder poen.
Onzin beste Marc,
ik begrijp dat je de gangbare kretelogie wenst na te praten, maar getuigt niet van enig inzicht.
Hoe moet een medewerker zich nu voorbereiden op de windrichtingen die een bedrijf wenst in te slaan?
Het is gewoon pure gemakzucht van het management om niet de ontwikkeling van zijn personeel te willen sturen. Zo kan iedere boekhouder manager spelen.
“De taken aan de onderkant” verdwijnen naar goedkopere landen.. Zeker nog geen ervaring met een callcenter in india gehad. Tjonge wat wordt er toch nageaapt in managerland.
Waarom is de consumenten tevredenheid toch zo laag bij dit soort bedrijven. Als je daar met een probleem komt worden alle standaard verhalen geventileerd en wordt er niks opgelost.
En die boekhoudmanagers begrijpen het maar niet.
Beste Marc probeer het eens met een opleiding voor manager, naast je boekhoudcursus.
Dat zou ik zelfverantwoordelijkheid noemen, die enig nut heeft.