Het opstellen van een ‘zakelijke rechtvaardiging’ ofwel ‘business case’ voor de aanschaf van een bi-platform (business intelligence) heeft weinig zin, vindt Aart Joppe van Philips. Thomas Blekman van ING valt hem bij. Hun stelling luidt: je hebt het gewoon nodig, hoe duur of goedkoop het ook is.
Joppe, program director datawarehouse bij Philips CE (Consumer Electronics), en Blekman, projectmanager divisie Retail bij ING Nederland, spraken tijdens de lancering van DIT (Decision Intelligence Taskforce) juli dit jaar in Amsterdam. De taskforce is een samenwerkingsverband van Microsoft en partners (onafhankelijke softwareleveranciers en systeemintegratoren). SQL Server en Analysis Server van de softwarereus vormen de kern van DIT. Daaromheen leveren de partners hun specifieke software, en ervaring met en kennis van bi-implementaties.
De motor achter DIT is Roel Decneut, product marketing manager bij Microsoft en eertijds directeur van Great Plains Benelux (in 2001 gekocht door zijn huidige werkgever). “We willen niet meer een strategisch bi-systeem voor de directeur, een tactische variant voor de controller en een operationele versie voor de mensen op de werkvloer. Dat leidt tot allemaal verschillende tools die niet met elkaar communiceren en verschillende antwoorden opleveren. Daar moeten we van af: we moeten een bi-platform creëren.” De analisten Andreas Bitterer (Gartner) en Tim Jennings (Butler Group) onderschreven die visie in hun toespraken.
Geen cent extra
Decneut is ruim anderhalf jaar geleden begonnen met de vorming van een groep partners rond het Microsoft-aanbod van bi-gereedschappen. “Bedrijfsintelligentie kunnen we niet alleen bieden; dat moet je samen met andere partijen doen. Het heeft even geduurd voordat bedrijven die gewoonlijk met elkaar concurreren zich wilden verenigen in DIT”, zegt hij. Het voordeel is dat een klant één aanspreekpunt heeft, maar toch kan beschikken over de expertise die binnen DIT is verenigd. Capgemini en Atos Origin bijvoorbeeld concurreren, maar stellen binnen DIT specifieke kennis beschikbaar om klanten de beste oplossing te bieden. Inmiddels zouden bedrijven in de rij staan om deel te nemen. “We doen het nu rustig aan; we moeten eerst eens vol aan de slag met DIT”, aldus Decneut.
Zijn bedrijf vindt dat bi voor iedereen beschikbaar en dus betaalbaar moet zijn. “Al die tools die je normaal gesproken apart moet kopen, bijvoorbeeld voor rapportages, stoppen wij in SQL Server. Dat kost geen cent extra. Daarmee maken we het al een stuk aantrekkelijker”, legt Decneut uit. Overigens is het nog even wacht op de ‘volle’ SQL Server; de lancering is gepland op 7 november 2005.
Vooral het midden- en kleinbedrijf let op de prijs. Decneut denkt evenwel nog een paar jaar nodig te hebben voor het mkb bi breed gaat toepassen. “Over vijf jaar moeten we toch een eind gekomen zijn.”
Frustraties
Overigens blijkt de prijs voor grote ondernemingen niet zo relevant te zijn. Zij hakken al langer met het bi-bijltje en hebben de frustraties ervaren van het niet kunnen beschikken over eenduidige analyses door alle systemen heen. Philips CE bijvoorbeeld heeft Atos Origin ingeschakeld om de bestaande mengeling van bi-rapportagehulpmiddelen te vervangen door Microsoft Analysis Server en Panorama Software. Joppe: “Je moet gewoon over heldere informatie beschikken. Daarvoor hoef je geen zakelijke rechtvaardiging op te stellen. Dat doe je tenslotte ook niet voor de aanschaf van een ethernet-netwerk; het hoort gewoon bij de bedrijfsinfrastructuur.”
Blekman is het met hem eens. Samen met Capgemini heeft hij bij RVS Verzekering in Ede bi omgeschakeld om de klachtenprocessen te verbeteren. “Dat moet je gewoon goed hebben, anders kost het klanten. Dan maal je niet om de roi (return on investment, red) van een oplossing.”
Dit is niets nieuws
De reactie van de ‘grote vier’ op de lancering van Microsofts DIT (Decision Intelligence Taskforce) is eensluidend: ‘Wij doen dat al jaren: samen met onze partners oplossingen aandragen’. Toch is er een verschil, zegt Koos Bosman, marketing manager bij Cognos: “Dit is Microsoft.” Hij noemt het wel een ‘goed initiatief’. “Het bevestigt dat de aanpak die wij al zo’n vijftien jaar hebben de juiste is.” DIT legt de nadruk op standaardisatie op zowel applicatie- als begripsniveau. Bosman onderschrijft het belang hiervan. “Zeker als je een stapje verder gaat, zoals wij met ‘corporate performance management’. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het hier om oude wijn in nieuwe zakken gaat.”
Ook Business Objects wijst erop dat het logisch is dat Microsoft samen met partners de markt voor bedrijfsintelligentie opgaat. “Microsoft biedt een heleboel bouwstenen voor een bi-omgeving. Vooral Microsoft-gerelateerde bedrijven kunnen hier baat bij hebben. Wij gaan uit van een andere filosofie, namelijk bedrijven helpen bij het ontsluiten van alle bedrijfsgegevens onafhankelijk van de onderliggende systemen”, aldus een BO-woordvoerder. Hij wijst er en passent nog op dat Microsoft al tien jaar de BO-rapportageoplossingen gebruikt in .NET- en Visual Studio-omgevingen.
Martin van Dijk, solution director bij SAS Nederland, ziet in DIT een bewijs dat de bi-markt belangrijk is en een groot groeipotentieel heeft. Hij wijst erop dat de integrale aanpak die DIT voorstaat een bevestiging is van SAS’ praktijk om een geïntegreerd ‘enterprise intelligence platform’ te implementeren bij klanten. “Wij doen dat al bijna dertig jaar. Samen met onze partners en klanten hebben we daarmee een niet te evenaren ervaring opgebouwd. We zien DIT niet als een bedreiging.”
Hyperion ten slotte laat bij monde van marketing directeur Koen Rakers weten dat het in de it-industrie al jaren gebruikelijk is dat softwareleveranciers met partners en klanten gezamenlijk oplossingen proberen te vinden. “Wij doen dat dan ook al jaren.” Hij is ervan overtuigd dat Microsoft nog wel wat heeft te leren alvorens het in staat is een ‘business performance platform’ neer te leggen bij organisaties.