Postbank-klanten zijn voor de tweede keer in zes weken belaagd door phishers. Gisteren ontvingen enkele klanten een mail, schijnbaar afkomstig van de Postbank, waarin gevraagd werd inloggegevens te verstrekken.
Was de mail die op 4 juni verstuurd werd nog Engelstalig, de mail van gisteren was in het Nederlands opgesteld. Op de site van De Postbank lezen we:
NEP E-MAIL
Een klein aantal mensen, zowel Postbank- als niet Postbankklanten, hebben op 19 juli 2005 een Nederlandstalige e-mail ontvangen die van Postbank afkomstig lijkt te zijn. Hierin wordt gevraagd om op een link te klikken en gebruikersnaam en wachtwoord van Mijn Postbank.nl in te vullen. Deze e-mail komt NIET van Postbank.
Mijn Postbank.nl is strikt persoonlijk. Medewerkers van Postbank zullen daarom nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord, activeringscode of tan-codes vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook.
Overigens lijkt de kans dat iemand in deze mail trapt, praktisch nihil. Een mail die begint met 'Lieve Postbank Klant', daarvan moet wel duidelijk zijn dat de afzender nooit een officiële instantie of bank kan zijn…