De Russische antivirusleverancier Kaspersky koopt voor een onbekend bedrag Spamtest. Die landgenoot wordt nu technologisch en organisatorisch opgenomen in Kaspersky.
De antivirusleverancier krijgt daarmee antispamtechnologie in handen die het verwerkt in zijn eigen producten. Kaspersky biedt consumenten al een eigen antispamproduct.
De overname van Spamtest is vooral vanwege diens krachtige filter. Dat omvat vijftien verschillende methodes om spam te identificeren, waaronder inhoudelijke taalkundige keuring en signature-controle. Het bedrijf levert gebruikers elke twintig minuten een update voor de antispam-database.
Kaspersky wijst erop dat het filter een zeer hoog prestatieniveau heeft. Het kan volgens de softwareproducent twee miljoen berichten per dag verwerken op een gemiddelde pc-server met een 2,4 GHz Pentium 4-processor en slechts 1 GB geheugen.
Daarmee zou het geschikt voor gebruik van zeer grote publieke mailservers. Spamtest heeft vooral klanten in Rusland en beschermt in totaal zo'n dertig miljoen mailboxen. Het filtert daarvoor veertig tot zestig miljoen e-mails per dag.