Netlink ziet een verschuiving in de rol van de netwerkbeheerder naar breder beheer, onder meer van ook telefonie en servers. Dit blijkt uit onderzoek van de netwerkdienstverlener zelf.
Het beroepscompetentieprofiel van het kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven (ECABO) beschrijft de primaire taken van netwerkbeheerder als: primair verantwoordelijk voor het onderhoud, beheer en de beveiliging van netwerken. Netlink bespeurt echter dat netwerkbeheerders worstelen met verschillende problemen op het gebied van netwerken, zoals bijvoorbeeld telefonie of het beheer van servers.
Zo vindt Netlink dat de netwerkbeheerder nog steeds te veel bezig is met het oplossen van operationele problemen. Op het moment dat er iets mis gaat, wordt er gereageerd. Eén voor één worden de mogelijke oorzaken nagelopen.
Volgens Willem Holterman, general manager bij Netlink, heeft niemand het totale overzicht. “Netwerkbeheerders zijn vooral technische mensen en zijn over het algemeen niet erg communicatief. Er is daarom een ander iemand, met andere eigenschappen, nodig die dit kan managen”
Netlink wordt in haar bevindingen ondersteund door onderzoeksbureau IDC. Onderzoek van dat bedrijf wees uit dat de gemiddelde tijd voor het vinden van de oorzaak van een probleem is opgelopen naar acht uur. Verder stelt IDC dat 80 procent van de vermeende netwerkproblemen niet aan het netwerk te wijten zijn.
Netlink vindt dat de netwerkmanager niet alleen op de hoogte moet zijn van technologische ontwikkelingen en innovaties. Hij moet ook beschikken over een sterk analytisch vermogen, goed kunnen plannen, klantgericht zijn, een teamspeler zijn, stressbestendig en een pro-actieve houding hebben. Holterman vindt daarom ook dat scholen hierop moeten inspelen. Ze zouden de functie onder de loep moeten nemen en hogere eisen moeten stellen aan een netwerkbeheerder.