EDS wil zijn desktopbeheer onderbrengen in de organisatie 'global field services'. In Nederland stappen zo'n 110 medewerkers over naar dit zelfstandige onderdeel.
Op dit moment werken er bij EDS Global Field Services circa negentig mensen, met als basis de dochteronderneming Memorex-Telex. De groep verleent ’field services’ (hardware- en infrastructuurdiensten) aan het moederbedrijf zelf en aan middelgrote klanten. Om deze buitendienst te versterken, komen daar nu de desktopbeheerders van ’technical field services’ bij. In Nederland ontstaat dan een divisie van zo’n tweehonderd man. De Europese organisatie telt straks ruim vijfduizend employees.
Ron Happel, directeur EDS Global Field Services in Nederland, zegt dat de samenvoeging niet het startsein is om de divisie in aangesterkte vorm te verkopen. Hij wijst erop dat ’field services’ in vrijwel alle uitbestedingscontracten een belangrijke dienst is.
Vanaf september vindt overleg plaats met de vakbonden over de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden (naar Memorex-niveau). EDS wil dat het nieuwe dochterbedrijf in Nederland andere, op de concurrentie afgestemde arbeidsvoorwaarden krijgt dan die nu in de bedrijfscao voor 2005 staan. Maurice Limmen, bestuurder bij CNV Dienstenbond, begrijpt dat vooral op desktopactiviteiten weinig marge zit en dat het concern door krachtenbundeling efficiënte, goedkopere oplossingen wil aanbieden. Hij wijst er tevens op dat bij overgang van onderneming de arbeidsvoorwaarden ook één voor één overgaan en dus van kracht blijven tot de afloop van de cao. “Ons standpunt is echter nog niet uitgekristalliseerd. Eerst willen we de medewerkers goed informeren.”