De kwaliteit van VoIP-telefonie blijft achter bij die van traditionele telefonie. Dat zegt Keynote Systems na onderzoek naar bellen via VoIP in de Verenigde Staten.
Het bedrijf plaatste in mei en juni 154.000 gesprekken bij zes belangrijke aanbieders van IP-telefonie in de Verenigde Staten. Zij gebruikte daarbij de breedbandverbindingen van zeven verschillende leveranciers. Volgens het onderzoek haalt de betrouwbaarheid en de geluidskwaliteit van een gemiddeld VoIP-telefoongesprek het niet bij een reguliere verbinding.
Keynote ziet grote verschillen tussen de dienstverleners, maar geen provider of netwerk voerde de boventoon in alle onderdelen. Het netwerk waarover de verbinding geleverd wordt, is bepalend voor de betrouwbaarheid en de geluidskwaliteit, zegt Keynote.
Eerder al onstond er in de Verenigde Staten ophef over het bellen van het 911-alarmnummer via VoIP. De Federal Communications Commission (FCC) moest er aan te pas komen om te zorgen dat VoIP-providers het mogelijk maken om ook via VoIP 911 te allen tijde te kunnen bereiken.
“ten allen tijde” moet zijn “te allen tijde”