De vakbonden hebben er bij Fortis op aangedrongen iets te doen aan de onrust die is onstaan bij Fortis ICT in Woerden. De bankverzekeraar heeft beloofd extra aandacht te besteden aan de situatie aldaar.
’Wij maken ons zorgen over de onrust die heerst in het rekencentrum te Woerden”, zegt Ike Wiersinga, bestuurder bij CNV Dienstenbond. In een periodiek overleg hebben de vakorganisaties aangedrongen op actie. Fortis heeft daarop toegezegd extra aandacht te besteden aan de situatie aldaar en inzicht te geven in concrete reorganisatieplannen, zodra die er zijn.
De Belgisch/Nederlandse bankverzekeraar kondigde kortgeleden een grootscheepse reorganisatie aan, waarbij er tussen nu en 2009 bij de ondersteunende diensten 1200 banen in Nederland en België zullen verdwijnen. Het financiële concern wil op ict-vlak miljoenen besparen door zoveel mogelijk automatisering te centraliseren en te standaardiseren, zoals het samenvoegen van backoffices en het opzetten van één mondiaal ict-platform voor alle commerciële vestigingen.
Daarbij zal de Fortis Groep gebruikmaken van zogeheten smartsourcing: het bundelen van bepaalde ondersteunende diensten op een beperkt aantal locaties. Een van die locaties zal in ieder geval de Fortis-vestiging in Polen worden, zo heeft het concern aan de vakorganisaties verteld.
“Maar”, benadrukt Wiersinga, “er worden vanuit Brussel heel veel plannen gelanceerd, maar de uitwerking ervan blijft onduidelijk. Daar worden de medewerkers onrustig van.” Een typerend voorbeeld is het idee van een paar maanden geleden om een groot deel van de ict te verplaatsen naar België en daar een geïntegreerde backoffice op te zetten. Volgens de CNV-bestuurder is dit voorstel inmiddels weer losgelaten en wordt er gedacht aan het inrichten van competence centers in Nederland en België, maar “zeker weten doe je het nooit. Eigenlijk willen wij als bonden na de zomervakantie hom of kuit van de directie zien”.
In Nederland werken bij Fortis Bank 800 automatiseerders, en met zakenbank MeesPierson en het verzekeringsbedrijf erbij 1500. Het centrale rekencentrum staat in Woerden, met een uitwijkcentrum in Utrecht. In België zijn er 1200 it-medewerkers, waarvan een aanzienlijk deel tijdelijke krachten.
De vakorganisaties zijn met Fortis volop in overleg om de sociale gevolgen van de op handen zijnde sanering op te vangen. Na de zomer bijvoorbeeld worden de gevolgen van het sociaal plan voor kwetsbare groepen, zoals vijftigplussers die moeilijk aan een andere baan kunnen komen, in kaart gebracht. Daarnaast heeft de bankverzekaar United Restart bij het proces betrokken, een bedrijf dat boventallige werknemers begeleidt bij het vinden van een andere baan. Tevens zijn er met betrekking tot grensoverschrijdende overplaatsingen naar België procedurele afspraken gemaakt, die in de CAO 2005 hun beslag krijgen.
Jaja, je kan er donder erop zeggen dat het ICT-werk naar het buitenland gaat. Het is wel heel erg toevallige dat de ICT-tak van de ING dat op dit moment ook bezig zijn om het ICT-werk te outsourcen naar het buitenland……
“vijftigplussers die moeilijk aan een andere baan kunnen komen” ??????
En wat denkt u van de veertigplussers die sinds jaar en dag zich bezighouden met het beheer van een specifieke applicatie die alleen sommige banken gebruiken. Denkt u dat deze mensen makkelijk te plaatsen zijn? Ik weet uit ervaring dat plaatsing niet of nauwelijks mogelijk is.
Hoe denkt u hiermee om te gaan?
Outsourcing is de nieuwe hype. Echter, ICT Outsourcing biedt op de lange duur geen goede aanstuurmogelijkheden. Directies, marketeers en managers die hun eigen stempel op een product van een bedrijf willen zetten zullen van een koude kermis thuis komen. Voor specifieke onderdelen van ICT kan outsourcing best een oplossing zijn zoals het uitprogrammeren van (nieuwe feauteures in) applicaties die hier tot in de puntjes bedacht zijn, en daarmee is meteen aangegeven wat er dus niet te out-sourcen valt; het denk- en engineeringwerk.