Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Gaat de prijsval van dram door? Kunnen consumenten ooit met hun mobieltje betalen? Is online winkelen gevaarlijk?
Gaat de prijsval van dram door?
… als we Samsung moeten geloven niet. De Zuid-Koreaanse chipproducent verwacht dat de prijzen van dram-chips binnenkort stabiliseren. Dat wordt tijd, anders kan een aantal producenten het hoofd niet langer boven water houden. Een duidelijk voorbeeld is het Amerikaanse Micron, dat zijn derde kwartaal op 2 juni afsloot met 128 miljoen dollar verlies. Analisten hadden rekening gehouden met een tegenvallend resultaat, maar gingen nog wel uit van een kleine winst. Dat het bedrijf uiteindelijk een fors verlies moest melden kwam als een totale verrassing. Over het tweede kwartaal boekte Micron namelijk 118 miljoen nettowinst, en over derde periode in 2004 was er 91 miljoen winst. De belangrijkste oorzaak van het tegenvallende resultaat is de prijserosie waaronder de dram-markt gebukt gaat. Door de ‘overproductie’ en de afnemende vraag zijn de prijzen het afgelopen half jaar meer dan 30 procent gekelderd. Nieuwe productietechnologieën – van 130 naar 90 nanometer, waardoor er meer chips uit een plak silicium te snijden zijn – bieden geen oplossing. Gunstig voor de drammarkt is de overstap van een aantal producenten op flash-kaarten (niet-vluchtig geheugen), waardoor ze geen dram’s meer produceren. Kortom, Samsung denkt dat door deze ontwikkelingen de dram-prijzen op korte termijn stabiliseren. Het is voor Micron te hopen dat Samsung gelijk krijgt, anders blijft van dit bedrijf niet meer over dan een herinnering.
Kunnen consumenten ooit met hun mobieltje betalen?
… met het nodige geduld misschien wel. Het ambitieuze initiatief Simpay van de Europese telecomaanbieders Orange, T-Mobile, Vodafone en Telefonica Moviles is vorige week stukgelopen. De vier zouden deze zomer een betaalsysteem voor de mobiele telefoon lanceren. Bellers zouden producten en diensten onder de tien euro kunnen afrekenen via hun mobiele telefoon. De aanschafprijs en een vergoeding voor de transactie zouden later via de sim-kaart bij de telefoonrekening opgeteld worden. Simpay is uiteengespat omdat één van de vier oprichters er geen brood meer in zag. De andere kozen toen eieren voor hun geld. Volgens onderzoeksanalist Michelle de Lussanet van Forrester hebben ze daar goed aan gedaan. Zij meent dat het aanbod van transacties in de Europese Unie op dit moment veel te laag is om zo’n kostbaar betaalsysteem te lanceren. Verder vindt zij dat de factureringssystemen van telecomaanbieders te kostbaar zijn om dit soort microbetalingen goedkoop te kunnen verzorgen. Volgens Forrester kunnen de banken de komende tijd weer opgelucht ademhalen nu een potentiële concurrent gesneefd is. Het onderzoeksbureau verwacht dat het nog lang gaat duren voor er een nieuw initiatief komt.
Is online winkelen gevaarlijk?
… De consument denkt van wel. Onderzoeksbureau Gartner vroeg 5.000 Amerikaanse consumenten naar hun gevoel van veiligheid op internet. En met dat gevoel is het bar slecht gesteld. Gartner wijdt dit aan de phishing mails die de klant zelf ontvangt en het nieuws dat hij erover leest. De helft van de ondervraagden krijgt wel eens phishing mails, al weet niet iedereen het honderd procent zeker. Een e-mail van een onbekende afzender verdwijnt bij 68 procent van de ondervraagden ongelezen in de prullenbak. De consument is het meest bang dat de indringer toegang krijgt tot creditcardgegevens of andere financiële informatie. En terecht. Begin vorige week kwam aan het licht dat dieven via software gegevens van creditcardhouders, waaronder ook Nederlanders, buit hebben gemaakt.
Het gevoel van onveiligheid blijft niet zonder gevolgen: 33 procent zegt zijn bestedingen te hebben teruggeschroefd. Ook aan het uitzoeken van een on-line winkel wordt wat meer aandacht besteed. Drie van de vier ondervraagden kijkt beter waar hij koopt. Internetbankiers hebben volgens Gartner ook last van het onveilige gevoel van de consument. Van de ondervraagden zegt dertig procent het internetbankieren anders te gebruiken. Drie van de vier ondervraagden zegt minder vaak in te loggen en 14 procent bankiert helemaal niet meer via het internet. Goed, het zijn maar cijfers uit de VS. Maar zou het onveilige gevoel in Europa en Nederland nu zoveel minder zijn?
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.