De interesse in VoIP blijkt vooral gestuurd door de groeiende interesse in werknemersmobiliteit en telewerken. Dit blijkt uit een onderzoek dat event organisator Imago Communications met onderzoeksbureau Ovum uitvoerde. Gartner plaatst kanttekeningen bij de voorgespiegelde kostenbesparingen.
De resultaten van het Ovum-onderzoek werden bekendgemaakt ter gelegenheid van de VoIP Business Show in Londen. Het onderzoek is uitgevoerd als een online vragenlijst die tussen april en mei op de website van de Business Show kon worden ingevuld. De helft van de deelnemers kwam uit de consultancy, ict en fabricage. Vooral van ondernemingen met meer dan vijftig werknemers kwamen formulieren binnen.
Het onderzoek geeft aan dat VoIP-toepassingen die telewerk en mobiliteit verbeteren tot de populairste behoren. Niet minder dan 61 procent van de ondervraagden antwoordde dat een dergelijke toepassing hen ertoe had aangezet om VoIP te implementeren. 86 procent zei dat ze draadloos VoIP van zeer dichtbij volgen in hun organisatie. Op de vraag welke zakelijke doeleinden VoIP dient, antwoordde 47 procent dat het mobiel werken en een grotere flexibiliteit mogelijk maakt. 41 procent denkt dat VoIP vooral nuttig is om een uitgebreidere functionaliteit te leveren aan telewerkers.
Besparingen
Toch zegt een meerderheid van 69 procent nog steeds dat kostenbesparingen hun eerste reden is om VoIP te implementeren. Besparingen alleen zijn voor die groep reden genoeg; andere voordelen zijn mooi meegenomen, maar zijn op zichzelf wellicht niet voldoende om de technologie binnen te halen.
Redenen genoeg, maar werkt het ook? Ook die vraag werd gesteld door de onderzoekers. 75 procent van de ondervraagden zei dat de ontplooiing van VoIP in hun organisatie met succes was verlopen, en dat alle of vrijwel alle gestelde doelen bereikt waren. Dat is goed nieuws voor VoIP-leveranciers, maar die kunnen nog niet op hun lauweren rusten. 46 procent van de ondervraagden stelde namelijk dat ze de zakelijke voordelen van ip-communicatie in het algemeen niet geheel begrijpen, terwijl 67 procent problemen had met het laten samenwerken van apparatuur van diverse makelij in eenzelfde ip-netwerk.
Voorzichtig aan
Steve Blood, Gartners Research vice president voor Enterprise Voice Communications, maant mede daarom tot voorzichtigheid wat de conclusies van het rapport betreft: “Toen VoIP voor het eerst werd geïntroduceerd, is gesteld dat de enorme kostenbesparingen reden tot implementatie zijn. De berekeningen achteraf leren ons dat dit argument niet klopt. In sommige gevallen bespaart VoIP minder dan een traditioneel product.”
Blood beweert dat hun eigen enquêtes hebben aangetoond dat een Unified Communications Solution meestal vanuit elk oogpunt de beste oplossing is. “Overlay-platformen als Siemens’ Openscape, Nortels MCS of Microsofts LCS leveren betere besparingen en ondersteunen mobiliteit en telewerken beter dan de huidige VoIP-oplossingen”, zo stelt hij. “Bij mij overheerst de indruk dat sommige it-managers vooral een VoIP-implementatie op hun cv willen.”
Weg naar consolidatie
Nochtans stelt Blood dat ip-telefonie wel degelijk nuttig kan zijn. “Het kan in sommige omgevingen een weg naar consolidatie zijn. Daarbij moet ingecalculeerd worden dat VoIP ongeveer 80 procent van de behoeften kan vervullen”, zegt Blood. “Vooral banken en verzekeringsmakelaars met veel kleine PBX-installaties (bedrijfstelefooncentrales – red.) zien hun kosten met VoIP dramatisch dalen.”
Verder stelt de Gartner-analist dat VoIP vooral dankzij Skype sociaal aanvaardbaar is geworden. “Maar ook hier zie je scheefgetrokken analyses”, aldus Blood. “Skypen zou tot 75 procent besparen, maar dat geldt alleen als je op je eigen netwerk met andere Skypers belt. Om met klassieke PBX’en te bellen, betaal je voor SkypeOut, en dalen de besparingen. Zeker als je bij je eigen PBX opnieuw inbelt.” Volgens Blood is VoIP dan ook vooral voordelig voor telewerkers die de telefoonrekening uit eigen zak moeten betalen.