De beleidsregels van het ministerie van Economische Zaken voor de toezichthouder op de telecommarkt zullen Opta het werk een stuk lastiger maken, vindt de belangenvereniging van telecombedrijven en isp’s ACT.
EZ heeft vorige week beleidsregels naar de Tweede Kamer gestuurd waar toezichthouder Opta zich aan moet houden. Deze regels zijn een uitvloeisel van de motie Atsma/Blok op de telecomwet die in mei 2004 in werking getreden is. In de motie is bepaald dat EZ binnen een half jaar met onafhankelijke kwaliteitsvoorschriften voor het telefonienetwerk zou moeten komen. Deze voorschriften van de overheid moesten een einde maken aan een langlopend dispuut tussen KPN en Opta over de beheerkosten van het vaste telefonienet. De toezichthouder vond aan de hand van een eigen rekenmodel dat KPN zijn kosteninefficiëntie niet mocht doorberekenen in de groothandelsprijzen voor alternatieve telecombedrijven die zijn netwerk gebruiken.
Prullenbak
De Europese Commissie heeft de kwaliteitsvoorschriften van EZ een aantal keer naar de prullenbak verwezen, omdat deze in strijd zouden zijn met de Europese richtlijnen. In de uiteindelijke tekst zijn duurzame concurrentie, efficiënte kosten, toegang op objectieve gronden en tarieftransparantie de uitgangspunten geworden waar Opta zich aan dient te houden. “Deze beleidsregels zijn overbodig. Belangrijke punten als kortingen voor inefficiënte kosten en duurzame concurrentie zijn ook al in de wet terug te vinden. OPTA moet zonder politiek inhoudelijke bemoeienis onafhankelijk toezicht kunnen houden binnen de grenzen van de Europese regels”, zegt Feyo Sickinghe, secretaris van de ACT. Hij verwacht dat de beleidsregels misbruikt zullen worden in toekomstige juridische procedures en daardoor hun doel voorbij schieten. Het ACT vindt dat het ministerie Opta af moet rekenen op meetbare criteria als snelheid van de klachtenafhandeling en procedures en effectiviteit van het toezicht. Volgens ACT zou OPTA meer aandacht moeten besteden aan de nakoming van haar besluiten in de praktijk.