Wereldwijd gebruiken zowat 650 miljoen werknemers e-mail op hun werkplek. Nog geen half procent van hen maakt gebruik van draadloze e-mailtoepassingen. Over enkele jaren loopt dat tot 10, 20 of zelfs 30 procent op, gelooft Nokia.
“De mobiele telefoon gebruiken voor e-mail lijkt wel op de pc-gebaseerde e-mail situatie van de jaren ’92 en ’93”, oordeelt Scott Cooper, vice-president Nokia Enterprise Solutions. Hij is ervan overtuigd dat er stilaan een grote verandering op gang komt naar mobiele toepassingen, waarin uiteraard de mobiele telefoon (gsm) een centrale rol speelt, “hoewel er vandaag nog geen echte leider is in dit segment. Diegene die het allemaal het best aan elkaar zal kunnen koppelen, zal uiteindelijk winnen.”
Met partners als Oracle en IBM staat Nokia aardig in de startblokken. “Het hele middleware probleem is nu opgelost”, vertelt Susan Macke, Nokia vice-president marketing voor bedrijfsoplossingen. De enterprise solutions afdeling (waarin ook de firewall-producten opgenomen zijn) staat echter slechts voor 1 procent van de totale Nokia inkomsten. De twaalfhonderd werknemers moeten dit magere cijfer dit jaar zien te verdubbelen om in 2007 zelfs 7 procent te halen. Een meer dan ambitieuze doelstelling.
Windows Mobile 5.0
Producent van de Blackberry Research in Motion (RIM) is vandaag nog een kleine speler, maar zag de verkoop in West-Europa de afgelopen twaalf maanden meer dan verdriedubbelen. Volgens IDC heeft het met 150.000 Blackberry toestellen in West-Europa een marktaandeel van 6 procent. RIM haalt 70 procent van zijn omzet uit de Blackberry toestellen. Wereldwijd claimt “het bedrijf ruim drie miljoen gebruikers. De toepassing is erg gebruiksvriendelijk, maar nogal wat ict-managers klagen over de hoge kost van de serverintegratie en de toestellen, en zijn niet te spreken over het feit dat RIM niet aan standaarden beantwoordt. Het midden mei gelanceerde Windows Mobile 5.0 platform wordt dan ook bestempeld als de ‘Blackberry Killer’.
Er duiken ook andere kleine spelers op zoals Good Technology en Visto, die toestelonafhankelijk zijn. Het segment switcht nu van bedrijfseigen innovatie naar standaardgebaseerde algemene groei”, vertelde Danny Shader van Good Technology aan The Economist. Macke liet er tijdens het Nokia Forum in Berlijn geen twijfel over bestaan dat “Nokia voor overnames in de sector gaat.”
Meerdere oplossingen
Scott Cooper, een ex-topman van Lotus Notes, weet dat elke werknemer in normale bedrijfsomstandigheden op de werkplek een gewone telefoon ter beschikking heeft. “Dat zal over twee jaar sterk afnemen: 40 procent beschikt dan nog over een vaste telefoon, terwijl de overige 60 procent gebruik maakt van een mobieltje.” Maar de stap van louter telefonie naar e-mail integratie is voor veel ondernemingen nog een heikele zaak en verkoopscycli duren zes, negen, twaalf maanden of meer. Nokia werkt wel samen met gespecialiseerde it-verkoopskanalen, maar Susan Macke geeft toe dat “gsm-leveranciers nog tot 2008, mogelijk tot 2010, de belangrijkste aanbieders zullen blijven”.
Het Duitse T-Mobile is één van de grote pleitbezorgers van Nokia. Maar net zoals IBM willen ‘aanbieders van mobiele telefonie’ zich niet binden aan één oplossing. “gsm-aanbieders hebben het vandaag erg moeilijk. Zolang wij hen kunnen helpen, vinden ze het niet belangrijk of het nu Microsoft, RIM of Nokia is,” vertelde Microsoft topman Steve Ballmer tijdens de voorstelling van het Mobile 5.0 platform.
Het Britse onderzoeksbureau Nomura verwacht dat Microsoft er dit jaar in slaagt 2,2 miljoen Windowsgebaseerde mobieltjes te verkopen. Het Symbian platform, dat door Nokia gehanteerd wordt, zou echter nog altijd 40 procent marktaandeel blijven behouden. “Waarom zouden we overschakelen naar een ander platform? We moeten een minimum aan beginselvastheid aan de dag leggen. Het zou voor ons erg moeilijk zijn om naar het Windows platform te switchen”, zegt Macke van Nokia dat iets meer dan de helft van de aandelen van Symbian bezit. Nokia heeft wel een licentie met Microsoft waardoor zijn oplossing ook geïntegreerd kan worden met het Exchange platform.
Een nieuwe aanpak voor Nokia is wel dat het de eigen merknaam niet langer als een conditio sine qua non beschouwt. Zo heeft het de smartphones voor de wereldwijde leverancier van pakketdiensten TNT en voor autoconstructeur DaimlerChrysler (zie case stories) voorzien van de namen van de desbetreffende ondernemingen. En TNT heeft slechts 230 toestellen besteld, “maar we weten dat er wellicht een veel grotere bestelling zal volgen… “, geeft Macke toe.
TNT managers aan de smartphone
Het Amerikaanse pakketvervoersbedrijf TNT verzorgt jaarlijks 190 miljoen verzendingen in tweehonderd landen, telt 19.000 voertuigen, 43 vliegtuigen, duizend opslagplaatsen en evenveel computersystemen, is goed voor 1,259 miljard transacties per jaar en beschikt over 25.000 mobiele communicatietoestellen met verschillende besturingssystemen.
Begin december 2004 kreeg Jim Flood, directeur informatie systemen, een pittige opdracht van zijn ceo. Voor midden januari 2005 was er een topvergadering gepland met de 230 belangrijkste managers en de ceo wilde dat ze allemaal zouden beschikken over een smartphone met e-mail integratie. Flood had zes weken om alles te realiseren.
De topmanagers moesten een Nokia 9500 krijgen, die bovendien nog het TNT logo zou dragen. “De 9500 was amper getest en ervaring was nauwelijks voorhanden. Er was weinig software van derden beschikbaar, laat staan dat het met het besturingssysteem probleemloos zou samenwerken…”, vertelt Jim Flood. Niet alleen moest de nodige synchronisatiesoftware uitgewerkt worden voor zowel Lotus Notes als Exchange, het moest ook integreren met de VPN-connecties met toegangscontrole, én alle gprs-roamingfaciliteiten met 63 verschillende telecomdienstverleners moesten worden opgezet.
“Het ging bovendien om de 230 topmanagers waarvan de meerderheid een secretaresse heeft die alle e-mail voor hen afhandelt. De top beschikt over een beperkte ict-kennis terwijl de Nokia 9500 geen alledaags toestel is.” De ceo, een fan van U2, stond erop dat de beltoon voor iedereen een liedje van de Ierse superband was. “We hebben alle toestellen individueel geconfigureerd, de connectiviteit verzorgd én de SIM-kaarten getest. Mobiliteit is een it-probleem.” Floods afdeling krijgt wel nog tweehonderd oproepen per week over hoe een en ander nu eigenlijk werkt… “Het is uiteindelijk gelukt, maar we moeten nog veel leren. De Nokia 9500 is de nieuwe pc-generatie.”
Een snellere wagen
De fabriek van autoconstructeur Daimler Chrysler in Sindelfingen is een eiland op zich van 1,89 vierkante kilometer, 43.000 werknemers, duizend leveranciers, goed voor 4200 verschillende componenten per wagen en 1550 vrachtwagens die dagelijks op-en-aan rijden. De informatie over de aanvraag, het laden, het transport, de registratie op het fabrieksterrein, de controle en het afladen gebeurde tot nog toe via edi-dataverkeer.
Het Duitse bedrijf Trendfire, vooral gespecialiseerd in mobiele oplossingen op basis van het Symbian platform, werkt sinds begin 2004 aan een uitgebreid proefproject dat begin volgend jaar mogelijk algemeen in productie wordt genomen.
De opdracht voor de leverancier komt nog steeds via edi binnen en er wordt een kopie op de Rtmlserver geplaatst. Die wordt via een S60 Nokia-toestel opgevangen. De goederen worden opgeladen, via barcode gescand met een mededeling voor Daimler Chrysler. Zodra de vrachtwagen wegrijdt, wordt zijn positie ook doorgegeven. “We hopen dat Nokia ook nog de gps-functie zal integreren in zijn mobieltje. Vandaag moeten we daarvoor immers nog een aparte oplossing inpassen”, vertelt Trendfire ceo Ulmer Friedemann.
De vrachtwagen krijgt een melding als hij op derig en vervolgens op vijf km van de fabrieksite rijdt. Daimler Chrysler heeft immers vijftien punten waar de leveranciers kunnen afladen. In de omgeving van de fabriek zelf wordt de truck via bluetooth-technologie opgevolgd, de gsm-camerafunctie wordt uitgeschakeld en de chauffeur wordt naar de juiste plek geleid.
“Wellicht zullen we rfid integreren zodat een scanner niet meer hoeft. Het enige probleem is wie voor het Nokia toestel betaalt. Nu is het nog de toeleverancier”, zegt Friedemann. “Het grootste voordeel voor Daimler Chrysler is de snellere toelevering. De besparing is moeilijk te berekenen, maar wij schatten dat het om 10 procent van de logistieke kosten gaat.”
Mobiel bankieren, toch?
De banksector is, of liever was, een groot voorvechter van mobiele integratie. Logisch, een middelgrote Europese bank met twee miljoen gebruikers moet jaarlijks twaalf miljoen oproepen verwerken, waarvan twee op de vijf klanten naar hun rekeningnummer vragen. Die kosten gemiddeld 4,4 euro per oproep, volgens Gartner. McKinsey schat een typische call center-actie op zes tot acht dollar. “Als ze dit soort oproepen kunnen beperkten door selfservice, dan besparen ze vijftien tot zestig miljoen euro per jaar”, suggereert vice-president Vaino Leskinen van Meridea uit Helsinki, gespecialiseerd in mobiele financiële transacties. Meridea heeft al aan zeven banken licenties verkocht, maar het verleden heeft de banksector erg argwanend gemaakt: “Voor het bedrag dat wij uitgegeven hebben aan wap-integratie, kunnen we elke wap-klant met een limousine afhalen voor een bezoek aan ons kantoor, hem ook weer terugbrengen en zelfs een fles champagne meegeven”, citeert Leskinen een anonieme vice-president van een bank. Volgend jaar komt er volgens hem een doorbraak.