Ook al blijft het merk Telfort gewoon bestaan, de overname van deze branchegenoot door KPN betekent een flinke aardverschuiving in de mobiele telecommarkt. Alleen de Nederlandse Mededingingsautoriteit kan nog roet in het eten gooien.
KPN verstevigt met deze overname, waar een kleine miljard euro mee gemoeid is, zijn positie in de telecommarkt flink. KPN’s marktaandeel in mobiele telecommunicatie, dat eerder rond de 40 procent kwakkelde, stijgt naar 60 procent, schat onderzoeksbureau Forrester. Het concern gaat door de acquisitie naar schatting 8,6 miljoen mobiele bellers in Nederland bedienen. Daar kan volgens Forrester analist Larr Velez door het grote aantal niet gebruikte abonnementen gerust 11 procent van afgetrokken worden. Behalve een groter marktaandeel koopt KPN ook een geduchte concurrent uit de markt. Telfort haalt meer dan de helft van zijn omzet uit groothandel door andere bedrijven toegang te geven tot zijn netwerk. KPN heeft met deze activiteit nog weinig succes.
Prijsregels
Velez verwacht niet dat NMa of de evenknie in Brussel de overname gaat blokkeren. “De marges waarin een gevestigde marktpartij kan opereren liggen tussen de 35 en 60 procent marktaandeel. KPN krijgt op dit moment door zijn marktaandeel van toezichthouder Opta al toegangsprijsregels opgelegd. Die zullen op zijn hoogst meer gewicht krijgen.”
De transactie legt de huidige eigenaar van Telfort, investeerder Marcel Boekhoorn, geen windeieren. Vorig najaar nam hij een belang van 52 procent in het telecombedrijf door de mede-investeerders van Greenfield Capital Partners grotendeels uit te kopen. Bij deze transactie werd Telfort op 350 miljoen euro geschat. Dat was al het tienvoudige van het bedrag wat Greenfield in april 2003 betaalde voor de Nederlandse activiteiten van het Britse mmO2. Zowel Greenfield als Boekhoorn doet zijn belang volledig over aan KPN. Volgens Het Financieele Dagblad heeft Greenfield ook zijn andere investering in de telecomsector Enertel deels in de etalage gezet. Enertel zou zijn omvangrijke vaste infrastructuur willen verkopen om volledig over te stappen op zijn draadloze Wimax-netwerk.