Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wie wil er graag bellen via internet?
Wie wil er graag bellen via internet?
…hoezo? Behalve John Cleese die een bedankbrief naar zijn energiebedrijf schreef vanwege de uitstekende kwaliteit van de geleverde stroom, ken ik weinig mensen die stilstaan bij de kwaliteit van hun tv-ontvangst of telefoonverbinding. Het werkt gewoon.
Om die reden zal het de partijen die zich warm lopen in de zogeheten triple play markt nog moeite genoeg kosten abonnees te trekken. Er is in eerste instantie geen meerwaarde. Op zijn best blijft de telefoon het gewoon doen. Een flink prijsvoordeel lijkt het enige argument waarvoor gebruikers ontvankelijk zijn. Recent consumentenonderzoek van Kpmg/TNS-Nipo bevestigt dit. Dat het beeld wat scherper wordt of dat alle diensten nu op één factuur staan, daar lopen consumenten niet warm voor. Lagere tarieven betalen vindt de Nederlander altijd wel iets om over na te denken, maar alleen als een eventuele overstap makkelijk en probleemloos wordt geregeld. Maar dan nog zal elke klant binnengetrokken moeten worden. Energiebedrijven en carrierselect bedrijven hebben al ervaren dat een prijsvoordeel nauwelijks tot spontane aanmeldingen leidt.
Alle digitale media kunnen over enige tijd het huis binnenkomen via één verbinding en één universele transportlaag – het internet protocol. Kabelbedrijven, internetaanbieders en telefoonbedrijven kunnen daardoor op elkaars werkterrein komen. Deze week was de triple play-markt het hoofdonderwerp van het Nationaal Overleg Telecommunicatie in Rotterdam.
Alle belangrijke partijen gaven hun visie op de markt. Aan ambities geen gebrek, maar alles zal afhangen van de wijze waarop partijen hun gekozen marktstrategie uitvoeren. Met name bij KPN vergt de uitrol van VoIP een groot gevoel voor timing. Een hoog tempo kannibaliseert de inkomsten uit het vaste net onevenredig, een trage invoering geeft concurrenten de kans de markt naar zich toe te trekken. Als KPN echter zijn kosten blijft terugdringen, is het bedrijf goed gepositioneerd: het heeft een betrouwbare reputatie en kan VoIP zowel aanbieden onder eigen merknaam als via zijn providers. Die laatste zijn namelijk ook een uitstekend vehikel om internetbellen aan de man te brengen: hun marktaandeel is imposant, hun klanten tevreden en trouw. Bundelaanbiedingen van internet en VoIP maken volgens Kpmg/TNS-Nipo bovendien veel meer kans bij bestaande klanten dan bij nieuwe.
De carrierselect bedrijven hebben ook een probleem, want juist hun klanten zijn bij uitstek gevoelig voor goedkope tarieven. Bovendien hebben die ervaring met switchen.
Voor de kabelbedrijven liggen er op korte termijn vooral kansen. De concurrentie pioniert voorlopig nog met digitale tv via adsl, terwijl digitale telefonie de kabelaars nu een kans geeft alsnog een telefoonleverancier van betekenis te worden. Enige punt van zorg is dat sinds 2003 steeds meer breedbanders kiezen voor adsl.
Nieuwe technologieën brengen echter ook nieuwe spelers. Een VoIP-aanbieder heeft geen eigen netwerk nodig. De eerste softphone bedrijven zijn al gestart in Nederland en de kans bestaat dat internationale partijen als Vonage hier actief worden.
Verder is er natuurlijk Skype. Telefoonbedrijven bagatelliseren de betekenis van dit innovatieve bedrijf volgens mij ten onrechte. Skype is op dit moment veruit de meest dominante VoIP-leverancier. Netwerkbeheerder Sandvine heeft uitgedokterd dat Skype verantwoordelijk is voor 36 porcent van alle VoIP-telefoontjes en 40 procent van het VoIP-bandbreedtegebruik in Noord-Amerika. In Nederland belt 40 procent van de huidige internetbellers via Skype.
Skype is dan wel geen volwaardige telefoonvervanger, het kan wel een flink deel van het telefoonverkeer wegleiden. En als Skype het niet doet, dan zullen andere internationale internetbedrijven als Yahoo, Google en eventueel Microsoft dat gaan doen. Naast het traditionele telefoonverkeer krijgen we spraak over afstand vergelijkbaar met communicatiediensten als mail en messaging, geïntegreerd in computertoepassingen. De komst van hybride dect/wifi-telefoons, dect/Skype of usb-telefoons maakt het echter wel mogelijk deze diensten in een telefoonsetting te gebruiken.
Er staat kortom heel wat te gebeuren, maar bedacht moet worden dat de miljoenen KPN-klanten niet snel in beweging komen. De jarenlange campagnes van carrier (pre) select bedrijven als Tele2 hebben uiteindelijk ook maar 30 procent tot een overstap verleidt.
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.