Na de overname van Peoplesoft begin dit jaar is Oracle Nederland veranderd in een organisatie waaronder ook de kantoren in België en Luxemburg vallen. Peoplesoft kende al zo'n organisatievorm, voor Oracle is het nieuw.
“Anderhalve maand geleden zijn we overgegaan van Amsterdam naar het Oracle-pand in De Meern”, zegt Caspar Joustra, die zijn functie van general manager bij Peoplesoft inruilde voor die van vice-president applications Benelux bij Oracle.
Van de tweehonderd commerciële Peoplesoftmedewerkers zijn er ongeveer veertig niet meegekomen. “De meeste daarvan zijn met een persoonlijke vertrekregeling weggegaan en in een incidenteel geval via het sociaal plan. Bij Oracle is een soortgelijk aantal werknemers vertrokken”, aldus Joustra. In totaal telt het kantoor in De Meern nu zo'n duizend medewerkers.
Daarbij betrof het veelal dubbele functies op ondersteunende afdelingen. De integratie van beide Nederlandse organisaties is voorspoedig gelopen, benadrukt Joustra. “We zijn nu weer op zoek naar nieuwe mensen die onze sales- en consultancyteams komen versterken.”
Naast het feit dat Oracle nu een Benelux-organisatie is, is er aan de organisatiestructuur zelf ook het één en ander veranderd. “De industriefocus is leidend”, zegt Joustra. Het bedrijf is opgesplitst in twee verschillende business units, technologie en applicaties. “Daar hebben we heel bewust voor gekozen”, vult Johan Doruiter, general manager Oracle Benelux, aan.
Het nieuwe Oracle is nu gestoeld op drie verschillende hoofdindustrieën: public sector, asset intensive en service profit. “Deze drie takken zijn door de hele organisatie doorgevoerd”, zegt Joustra, die aan het hoofd staat van de applicatieverkoopdivisie in de Benelux. “Mijn team verkoopt Oracle 11i, Peoplesoft Enterprise en JD Edwards EnterpriseOne.”
Doruiter blijft verantwoordelijk voor Oracle Nederland en nu dus voor de Benelux-organisatie. Daarnaast heeft hij de leiding over de technische business unit, die Oracle-databases, de databasetools en de middleware verkoopt.
Achtergebleven in het Peoplesoft-pand in Amsterdam is de global support-organisatie, die ongeveer honderd mensen telt. “Dat team bestaat vooral uit jonge, buitenlandse mensen. Gezien die samenstelling hebben we ervoor gekozen om hen niet van Amsterdam naar De Meern te verhuizen. We zijn bang dat ze dan een andere callcenterbaan in onze hoofdstad zoeken, waardoor we enorm veel expertise zouden verliezen. Zelfs als we een nieuwe huurder vinden voor ons oude pand, zullen we binnen Amsterdam een nieuwe locatie zoeken voor het callcenter.”