Het eerste stuk van de Betuweroute is operationeel. Afgelopen weken reden de eerste treinen tussen Sliedrecht en Gorinchem. Hierbij werd onder meer het nieuwe beveiligingssysteeem Ertms getest.
Ertms (European Rail Traffic Management System) is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging. Nederland is een van de eerste landen die een operationeel stuk spoorlijn met dit beveiligingssysteem heeft. ProRail/BB21 ontwikkelt het nieuwe beveiligingssysteem voor Nederland. Een consortium van Holland Railconsult en Alstom bouwt dit systeem voor de Betuweroute. Holland Railconsult is verantwoordelijk voor het railverkeerstechnische voorontwerp en de bouwbegeleiding van Ertms bij de Betuweroute, Alstom levert de systemen en is verantwoordelijk voor de programmering ervan.
Ertms kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt. Hierbij wordt rekening gehouden met de exacte positie en snelheid van de trein. Voor de machinist betekent dit niet langer naar buiten kijken of de seinen op rood, groen of geel-knipper staan, maar in de cabine naar de monitoren kijken of er gereden mag worden en zo ja, hoe hard.
Afgelopen weken reden op de Betuweroute de eerste treinen tussen Sliedrecht en Gorinchem. Dit traject is het eerste gedeelte van de Betuweroute dat operationeel is. Het betrof hier een proef met Ertms-level 2. Het is een systeem op basis van zenders en ontvangers. Door middel van bakens in het spoor, de zogeheten balises, en GSM Rail-technieken wordt de nodige informatie overgebracht aan de machinist. Het systeem controleert of het baanvak voor de trein vrij is en geeft aan tot waar en met welke snelheid veilig kan worden gereden. De treinen die van de Betuweroute gebruik gaan maken, moeten voorzien zijn van speciale boordapparatuur om de signalen te kunnen ontvangen.
Vanaf volgend jaar april wordt het hele traject langs de A15 getest. Streven is om in november 2006 de Ertms-beveiliging van de hele Betuweroute op te leveren. Op 1 januari 2007 wordt de Betuweroute officieel in gebruik genomen: het is een 160 kilometer lange spoorlijn uitsluitend bestemd voor goederenvervoer.