De vakbonden bereiden een sociaal plan voor om de gevolgen van de reorganisaties bij Agis Zorgverzekeringen af te dekken. Onder meer verdergaande automatisering van de backoffice en een herstructurering van de it-divisie zorgen voor banenverlies.
Agis kondigde lente 2004 een andere aanpak van de automatisering aan. Het twijfelde nog tussen een herstructurering annex centralisatie van de ict-activiteiten of uitbesteding. Die laatste optie verviel snel, naar verluidt omdat bleek dat zelf ingrijpen goedkoper zou zijn. Jeroen Warnaar van CNV Dienstenbond vertelt dat nu de sanering van de automatisering eindelijk voor de deur staat. Zo’n negentig van de 250 arbeidsplaatsen staan op de tocht. Daarnaast vindt een verdere digitalisering van de backoffice plaats. Agis wil serieus werk maken van polisverwerking via internet, waardoor administratieve banen dreigen te verdwijnen, zegt Jos van Drogen van vakbond De Unie.
Beide bestuurders verwachten dat een deel van de boventallig te verklaren medewerkers in 2006 nog aan het werk zal zijn. De per 1 januari aanstaande in te voeren basisverzekering zorgt tijdelijk voor extra werk, onder andere vanwege de aanpassingen in de backoffice en applicatielagen. Niet iedereen zal binnen Agis aan een andere baan geholpen kunnen worden, verwachten de bonden. Begin dit jaar spraken zij met het bedrijf over de opvang van de sociale gevolgen van de aankomende reorganisaties. Inmiddels is het formele overleg over een sociaal plan gestart.
Agis (1,7 miljoen klanten, tweeduizend medewerkers) is een fusieverzekeraar, ontstaan uit het samengaan van Anova, Anoz en Zao. De zorgverzekeraar heeft het afgelopen jaar een centralisatieslag ondergaan, waarbij één hoofdkantoor in Amersfoort is ingericht. De directie wil toe naar efficiëntere en goedkopere bedrijfsoperaties, waaronder de automatisering.