Om de partijen in het zakelijke verkoopkanaal een duidelijk eigen positie in de markt te geven, scherpt Canon Nederland in het komende jaar de doelstellingen voor de twee verschillende verkoopkanalen aan.
Volgens de nieuwe differentiatie worden de Canon business centers (CBC’s) de gespecialiseerde adviseurs voor complexe systemen waaronder uitgebreide documentmanagement oplossingen en de reseller partners zullen zich vooral richten op de verkoop van minder complexe systemen. Door de taken en specialisatie van de verkooppunten duidelijk te definiëren, denkt Canon de verkopen van alle verkoopkanalen in het MKB-segment te vergroten en eventuele onderlinge concurrentie tussen CBC’s en de reseller partners te minimaliseren.
Doordat de reseller partners minder in kennis hoeven te investeren dan de CBC’s, helpt Canon ze zich specifiek te richten op de verkoop van minder complexe oplossingen. Het beloningssysteem van Canon zal in de toekomst worden afgestemd op dit Value-versus-Volume-model.
Door de doelstellingen van beide takken te differentiëren, ontstaat er voor de verkooppunten en de klanten meer duidelijkheid. Zowel via de website als via het call center helpt Canon klanten met het vinden van het juiste verkooppunt afhankelijk van de concrete vraag en de regio.
'Met de differentiatie willen we alle verkopers in het zakelijke segment een steun in de rug geven hun resultaten te verbeteren,' zegt Ron Jong, verkoopdirecteur van Canon Nederland. 'Juist door als enige leverancier van kopieersystemen regionaal met volledig ingerichte showrooms beschikbaar te zijn voor het MKB met een duidelijke ‘rolverdeling’, denken we Canon aantrekkelijker te maken voor het MKB.'