Woningcorporaties moeten hun afwachtende houding ten aanzien van ict laten varen. Zij behoren een it-omgeving op te bouwen die aansluit op de vele ontwikkelingen die zich momenteel in de volkshuisvesting afspelen. Dit beeld kwam naar voren tijdens het Netwit-seminar 'Ict, wat kan mijn corporatie ermee?'.
Bijna alle handen van de deelnemers staken in de lucht toen KPMG-adviseur Ids Algera vroeg wie het eens was met de stelling dat eisen die aan de huidige applicaties worden gesteld fundamenteel zouden moeten veranderen. Het besef is er dus onder de ict-managers; nu nog de uitvoering. Dat dit een lastige opgave is, bleek uit de lezing die Algera daarvoor had gehouden.
Automatisering in de woningbouwsector bestaat al enkele decennia, maar is voornamelijk gericht op huur/verhuur en onderhoud/technisch beheer. Wil ict een goede ondersteunende rol kunnen spelen bij de huidige vraagstukken en veranderingen, dan zullen corporaties allerhande nieuwe bedrijfsapplicaties dienen in te zetten, benadrukte Algera. Hij somde een reeks ontwikkelingen op, waaronder sociaal beheer, nieuwe (financiële) regelgeving, ontluikende concurrentie en resultaatgerichtheid, stagnerende nieuwbouw en doorstroming, shared services en ’wonen en zorg’.
“Producten en diensten van corporaties reiken tegenwoordig verder dan puur het verhuren alleen. Productdifferentiëring komt op en de bedrijfsprocessen worden complexer. Dat vraagt een andere ict-aanpak, met aandacht voor bijvoorbeeld werkstroombeheer, webportalen en relatiebeheerpakketten.”
Volgens Algera vertonen de corporaties echter risicomijdend gedrag en nemen ze een volgende houding aan ten aanzien van het beperkte aantal softwaremakers dat in deze sector opereert. “Hierdoor worden leveranciers nauwelijks tot vernieuwing gestimuleerd, met als gevolg magere informatiseringspakketten die voor onvrede zorgen onder gebruikers.”
Een uitgebreider artikel over dit onderwerp staat in de Computable van 3 juni 2005