Met radiospots en grote dagbladadvertenties wordt de Nederlandse ict-professional in de armen van de grote dienstverlenende bedrijven gelokt. Een groeiend aantal ondernemingen is op zoek naar grote aantallen nieuwe werknemers.
Yacht, het Randstad-onderdeel voor de inzet van hoogopgeleide vakspecialisten, startte vorige week met een campagne om dit jaar nog vierhonderd mensen aan te trekken. Na één week zijn er zo'n duizend reacties binnen en is de organisatie met ‘enkele tientallen' mensen in gesprek, laat pr-manager Marlies Slager weten. Begin deze week liet Sogeti weten dat het wereldwijd drieduizend mensen zoekt. In Nederland gaat het om 350 nieuwe medewerkers.
Drie andere grote ict-dienstverleners zijn eerder dit jaar al gestart met campagnes. Getronics PinkRoccade wil dit jaar vierhonderd mensen van een nieuwe baan voorzien. Het bedrijf ontving tot nu toe ruim tweeduizend reacties en ongeveer honderd mensen zijn al aangenomen. Capgemini zoekt dit jaar zeshonderd nieuwe mensen en kreeg ruim drieduizend sollicitaties te verwerken. “Er zijn nu driehonderd nieuwe mensen voor ons aan het werk”, zegt woordvoerster Nanne van Nuenen.
De meeste mensen worden gezocht door Atos Origin, dat 900 vacatures heeft openstaan. “We hebben nu nog drie- tot vierhonderd reacties in behandeling en er zijn al 375 mensen gestart”, laat marketingmanager Marianne Hewlett weten.
Met de nieuwe campagnes lijkt de periode van bankzitters in de ict voorgoed verleden tijd.