Het aantal contracten voor HR BPO (human recourses business process outsourcing) in de telecomindustrie zal de komende twee jaar flink stijgen. Dat voorspelt onderzoeksbureau de Yankee Group.
De meeste telco’s hebben al een aantal personeelsactiviteiten uitbesteed, zoals de ziekteverzuim- en salarisadministratie. Volgens Yankee Group hebben de pioniers op dit vlak, zoals BT, AT&T, Motorola, Cable & Wireless en Telecom Italia, laten zien dat de uitbesteding van personeelszaken effectief kan zijn in de telecomindustrie. “Deze bedrijven zijn naarstig op zoek naar nieuwe manieren om de dagelijkse kosten terug te brengen, innovatieve en concurrerende strategieën te ontwikkelen en hun cultuur te veranderen in een consoliderende en steeds sterker concurrerende omgeving”, zegt analist Phil Fersht. Zeker gezien het aantal overnames dit jaar, verwacht Fersht dat een groeiend aantal telecombedrijven zijn personeelszaken uit zal besteden om zich zo meer op hun kernactiviteit te kunnen richten.
Ervaringen van de pioniers laten impliciet zien dat organisaties hun specifieke wensen en bedrijfsprocessen goed moeten vaststellen alvorens wordt gekeken hoe de voordelen van het uitbesteden van HR terug worden gebracht in het bedrijf, waarschuwt de Yankee-analist.