Oracle gaat de erp-oplossingen van JD Edwards weer als zodanig aan de man brengen. Het zet extra geld en mensen in om de markt te bewerken – evenals rivaal SAP overigens.
Half 2003 is JD Edwards (JDE) opgegaan in Peoplesoft, dat de bedrijfsnaam liet vervluchtigen. December 2004 kon Oracle na een achttien maanden lange overnamestrijd Peoplesoft inlijven. Bij het doornemen van de boedel kwam dit concern JDE op zolder tegen. “Een kroonjuweel”, zegt Tino Scholman, de Nederlander die als vice-president SME Applications bij Oracle Emea verantwoordelijk is voor de revitalisering van JDE in Europa. JDE is sterk in die sectoren waarin Oracle zwak is: midden- en kleinbedrijf in industrie, groothandel en distributie. IBM heeft veel implementaties van JDE gedaan op zijn i-Series.
Strijdtoneel
“IBM is net als alle andere partners blij dat we JDE nieuw leven inblazen”, zegt Scholman. “De kleinere bedrijven met één tot honderd medewerkers beginnen met een uitgebreid boekhoudpakket als Exact. Uit onderzoek blijkt dat ze na achttien maanden meer willen. Dan zoeken ze een eenvoudig erp-pakket. Daar hebben we met Oracle op ingespeeld door Enterprise Special Edition te maken, maar met JDE hebben we een uitstekende aanvulling.”
Oracle gaat 33 miljoen dollar investeren om partners te helpen JDE aan de man te brengen. Er zijn 130 mensen bij het bedrijf ingezet voor dit doel. Volgens Scholman is Quest, de gebruikersvereniging van JDE, ingenomen met de hernieuwde aandacht.
Het mkb is het volgende strijdtoneel van de softwaregiganten. Bij erp gaat het dan vooral om SAP, Oracle en Microsoft. De laatste geeft fikse kortingen en een conversieprogramma aan Peoplesoft- en JDE-klanten die willen overgaan naar Microsoft Business Solutions (Axapta en Navision). Scholman vreest Microsoft niet: “Met JDE hebben we een etalage vol met werkende implementaties. Vooral het mkb is conservatief als het gaat om it: die bedrijven willen bewezen technologie. Dan hebben we met JDE meer in huis dan Microsoft.” Desalniettemin is Navision ook redelijk vertegenwoordigd in Nederland, vooral in de bouwsector.
Scholman ziet SAP meer als een concurrent. SAP is nu ook al drie jaar druk doende de mkb-markt te veroveren met zijn BusinessOne-software en MySAP All in One, maar blijkbaar heeft dit een nieuwe impuls nodig. Onlangs heeft het Duitse bedrijf het PartnerEdge Channel Partner Program geïntroduceerd om partners te stimuleren SAP-software aan het mkb te verkopen. Ook dit programma voorziet in trainingen voor de partners.