Sun denkt kosten te kunnen besparen voor zichzelf en zijn klanten met zijn aangekondigde dienst Sun Connection Service, bestaande uit een onderhouds- en updatecontract.
De dienst werd vorige week aangekondigd op Suns kwartaalbeurs, die dit keer in Washington DC werd gehouden. De parapluterm Connection Service staat voor een webgebaseerde dienst waarmee het mogelijk is dat Sun de computers van klanten op afstand bewaakt en hen waarschuwt voor dreigende problemen. Het onderhoudsdeel van de dienst bestaat eruit dat software-updates worden geleverd aan klanten die het besturingssysteem Solaris draaien, zelfs als dat op machines van concurrenten HP, IBM of Dell is.
De kostenbesparing bestaat eruit dat Sun tijdig kan ingrijpen bij dreigende problemen. “Hoe meer controle klanten ons geven, hoe meer geld ze besparen en moe meer ze kunnen besparen op het gebruik van de technologie in plaats van het draaien van de technologie”, zegt Larry Singer, Suns strategiedirecteur. “Voor ons is het een stuk goedkoper om een probleem te voorkomen, dan iemand naar een klant te sturen om uit te zoeken wat er mis is gegaan, om vervolgens terug te komen om de juiste onderdelen te halen om het op te lossen.”
Naar huis bellen
Sun kan de nieuwe dienst aanbieden na de overname van it-uitbestedingsbedrijf SevenSpace eind vorig jaar. Het bedrijf probeert klanten bewuster te maken van hun ontevredenheid wanneer computerapparatuur niet werkt naar behoren. “We zijn de enige industrie die van zijn klanten verwacht dat ze er grote aantallen werknemers op nahouden die niets anders doen dan de producten van de leveranciers draaiende houden”, zegt Singer tegen CNET. Volgens de nieuwsdienst is Sun niet bang om hoge verwachtingen voor zijn producten neer te zetten. “We maken ieder product geschikt om naar huis te bellen. Dat maakt het voor ons mogelijk om op afstand patchmanagement, updates, voorspellingen en preventief onderhoud te doen.”