Philips Semiconductors en Microsoft hebben een groot contract gesloten voor het Windows Media-formaat, de media-afspeelprogrammatuur en DRM-software (Digital Rights Management) van de Windows-producent. Dit draait voortaan op chips en consumentenelektronica (ce) van Philips.
De overeenkomst is echter niet exclusief, dus het staat de Nederlandse elektronicaproducent vrij ook technologie van andere leveranciers te omarmen. Dit betreft zowel formaten voor audio en video als afspeelsoftware en beveiligingsschema’s voor de mediabestanden. Philips verklaart ook andere industrieformaten en DRM-oplossingen te blijven ondersteunen.
Het Nederlandse bedrijf zet de Microsoft-technologieën eerst in voor zijn mobiele mediaspelers, waaronder ook een met de iPod vergelijkbare harddiskspeler. Het bedrijf bouwt nu ondersteuning in voor Windows Media en Microsofts DRM in zijn multimediachips, waaronder de Nexperio-chipsets.
Het levert die aan diverse elektronicaproducenten die de chips gebruiken in uiteenlopende apparaten, zoals digitale muziekspelers, tv-opzetkastjes, geavanceerde videorecorders en mobiele telefoons met videofunctionaliteit. Later dit jaar verwerkt Philips de ondersteuning in Nexperio-chips voor auto’s en in volgende generatie televisietoestellen, inclusief high-definition schermen.
Philips verwacht veel groei op deze gebieden. “Onze samenwerking is goed getimed”, zegt president en ceo Frans van Houten. De twee partners benadrukken de koppeling tussen het internet en de pc- en ce-wereld. “Het internet is in toenemende mate van kritiek belang als middel voor de distributie van multimedia”, aldus de topman.
Reorganisatie
Overigens wordt de Semiconductor-divisie nu gereorganiseerd. Philips maakte vorige week bekend dat het de opzet van die tak vereenvoudigt door het op te delen in vier bedrijfseenheden: Mobile & Personal, Home, Multi-market Semiconductors, en het nieuwe Automotive & Identification. Bij deze herindeling gaan geen banen verloren, meldt woordvoerder Andre Manning.
Van Houten stelt dat het bedrijf hierdoor een meer marktgerichte organisatie wordt. Hij spreekt van een duurzame en solide bijdrage aan de ‘waardecreatie’ van Philips. “Daarom zullen we ons concentreren op onze vier belangrijkste groeimarkten en daar onze huidige sterke punten nog verder benutten.”