De markt voor ETL-producten (Extract Transform Load) is lange tijd gedomineerd door onafhankelijke leveranciers. Deze categorie producten wordt onder andere gebruikt om gegevens van productiedatabases naar datawarehouse over te hevelen. ETL was het domein van onder andere Ab Initio, Ascential en Informatica. De grote softwaregiganten, zoals IBM, Microsoft en Oracle, deden niet of nauwelijks mee. Maar daarin komt verandering, want de grote drie gaan zich serieus met deze markt bemoeien?
Microsoft levert al jaren een ETL-product gratis met SQL Server mee: Data Transformation Services (DTS). In functioneel opzicht is de huidige versie van DTS een simpel product en kan zich qua prestatiesnelheid niet met andere producten meten. In SQL Server 2005, ofwel Yukon, is de functionaliteit en snelheid echter fors opgeschroefd. Microsoft begint het nut van ETL in te zien. Het zal voor vele SQL Server klanten een meer dan toereikend product zijn.
Ook Oracle levert al jaren een ETL product met hun databaseserver mee. Oracle Warehouse Builder is versie voor versie uitgegroeid tot een waardig ETL-product met zelfs data profiling mogelijkheden. Al blijft het een nadeel dat OWB altijd een Oracle databaseserver nodig heeft om te functioneren.
IBM’s DB2 is de enige van de bekende drie databaseservers waarbij geen ETL-product wordt meegeleverd. En nu hebben ze Ascential gekocht. Hoelang moeten we wachten voordat de ETL-module van Ascential standaard onderdeel van DB2 wordt? IBM is de laatste maanden sowieso agressief bezig hun product te marketen. Vooral de strijd met Oracle wordt aangegaan De toevoeging van een ETL-product versterkt hun aanbod. DB2 doet op ETL gebied dan niet meer onder voor Oracle.
Maar als bij alle drie de SQL-databaseservers een ETL-product gratis wordt meegeleverd, blijft er dan nog wel marktaandeel over voor de onafhankelijken? Die kunnen hun ETL oplossingen uiteraard niet gratis weggeven. Vergeet bovendien niet dat de meeste applicaties op een van deze drie databaseservers gebouwd zijn. Met z’n drieën vertegenwoordigen ze een enorm marktaandeel.
Een andere bedreiging wordt gevormd door de leveranciers van Business Intelligence producten. Denk bijvoorbeeld aan BusinessObjects en Cognos. Ook deze leveranciers leveren nu ETL-producten.
Let wel, er is geen directe haast. IBM is nog niet klaar en Microsoft SQL Server 2005 moet nog uitkomen. Maar de ETL-leveranciers zullen langzaam een strategie moeten gaan bedenken.
Een mogelijke route die ze kunnen volgen is dat ze fuseren met leveranciers die complementaire producten aanbieden. Een fusie met bedrijven die producten voor applicatie-integratie tools verkopen, ligt voor de hand. Er ontstaat dan een combinatie van een data- en een applicatie-integratie product. Maar ook een fusie met een leverancier van een BI-product is voorspelbaar.
Ze zouden ook kunnen proberen hun ETL-producten functioneel en prestatietechnisch zodanig te verbeteren, dat ze rechtvaardigen dat klanten gratis producten links laten liggen, al zal dat niet eenvoudig zijn. Zeker qua prestaties kunnen de databaseleveranciers hun ETL sterker integreren met de databaseserver om daarmee performance te verbeteren.
Een andere mogelijkheid is dat de ETL-leveranciers hun productenpakket fors uitbreiden zodat ETL niet meer hun enige speerpunt vormt. Ze zouden zelf kunnen uitgroeien tot BI-leveranciers.
Wat ze ook doen, de markt zal er in de toekomst niet meer hetzelfde uitzien als de afgelopen jaren. Gartner zal de komende jaren regelmatig terug naar het prikbord moeten om de producten in hun magic quadrant voor ETL weer te verschuiven.
Rick F. van der Lans is onafhankelijk adviseur, een internationaal bekend spreker en auteur van diverse boeken, tevens gespecialiseerd in softwareontwikkeling, datawarehousing en internet.