Bedrijven in Europa slagen er nog niet in om de waarde van hun investeringen in business intelligence-technologie (BI) optimaal te benutten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat in opdracht van Unisys is uitgevoerd.
De onafhankelijke studie onder 250 Europese CIO’s en CMO’s wijst uit dat 60 procent van de geïnterviewden gelooft dat bestaande investeringen in BI nog een sterke verbetering moeten opleveren in het beheer van hun klanten. Van dit percentage gaf 23 procent aan dat bestaande systemen geen verschil hadden gemaakt of het klantbeheer zelfs hadden verslechterd.
Hoewel alle onderzochte bedrijven in enige vorm van BI hebben geïnvesteerd om de eigen prestaties beter te beheren en te begrijpen, laat het onderzoek zien dat veel bedrijven nog niet in staat zijn om werkelijk nuttige informatie uit systemen te halen. Ook kunnen ze de beschikbare kennis nog niet omzetten in praktische en profijtelijke klantgerelateerde voordelen. 27 procent van de respondenten gaf toe dat zij met hun bestaande BI-systemen geen cross-selling kunnen realiseren om zo de mogelijkheden van verschillende afdelingen of producten te maximaliseren. Dit terwijl 63 procent van de respondenten cross-selling een kritisch onderdeel voor verbetering van de BI-activiteiten noemde.
Het onderzoek maakt duidelijk dat de hoge mate van handmatige dataverwerking en -analyse één van de belangrijkste drempels vormt voor cross-selling en op informatie gebaseerde data-analyse, zoals fraudedetectie. Deze handmatige verwerking komt nog in veel bedrijven voor. 32 procent van de bedrijven gaf aan dat handmatige data-analyse van klantgegevens nog vereist was. De bedrijven die veel handmatige data-analyse uitvoeren, laten ook lage niveaus van BI-gebruik door medewerkers zien. 26 procent van de respondenten meldde dat zij zelf en hun collega’s weinig of geen gebruik maakten van bestaande BI-systemen.
Steve Rawsthorn, vice-president sales and marketing van Unisys, Systems Technology EMEA zegt over de uitkomsten: ‘Uit deze resultaten en uit onze eigen ervaringen blijkt dat bedrijven denken dat ze een BI-strategie hebben ontwikkeld als ze een BI-applicatie hebben aangeschaft. Bedrijven zullen zich echter moeten realiseren dat effectieve BI niet alleen een zaak is van software. Slechte systeemprestaties en slecht systeemontwerp zorgen voor hoge niveaus van handmatige analyse, wat snel leidt tot een volledig gebrek aan belangstelling bij de zakelijke gebruiker. Ondernemingen zouden in plaats hiervan de stap moeten maken naar een 3D Visible Enterprise, die ze in staat stelt processen en data binnen hun bedrijf te definiëren, te koppelen en te analyseren.’
‘CIO’s zouden zich ervan moeten verzekeren dat ze beschikken over een infrastructuur die de grote hoeveelheid datastromen real-time kan monitoren,’ aldus Rawsthorn. ‘Daardoor kunnen omvangrijke databases of informatie gedeeld worden binnen afdelingen en is er voldoende opslagcapaciteit voor het snel en effectief analyseren van data. Inadequate systeemspecificatie betekent dat bedrijven hun klantdata niet gelijktijdig kunnen gebruiken voor cross-selling en analyse, ondanks de implementatie van zeer hoogwaardige software. Dit is een serieus probleem voor bijvoorbeeld een financiële dienstverlener die een omvangrijke stroom van data real-time moet monitoren om fraudeleuze activiteiten te identificeren.’
De resultaten van het Unisys-onderzoek zijn in lijn met de bevindingen van een recente Gartner-studie (Gartner Executive Programme Forecast – January 2005), die uitwijst dat de uitrol van business intelligence-applicaties één van de twee topprioriteiten in 2005 is van CIO’s. Unisys helpt klanten in geheel Europa bij het ontwikkelen van IT-infrastructuren die meetbare resultaten opleveren vanuit bestaande investeringen in business intelligence. Dat gebeurt op basis van geavanceerde Unisys ES7000-systemen, real-time IT-infrastructuren en storage-mogelijkheden.