ABN Amro is een proef gestart met msn saldo. Klanten van de bank kunnen via msn hun actuele saldo opvragen. Eerder deed de Postbank al een soortgelijke proef. Met de proef wil ABN Amro onderzoeken of dit kanaal geschikt is voor het leveren van bankdiensten. Zover als SNS dat met Bill een complete betaalmodule ontwikkelde, gaat ABN Amro echter niet.
De werking van msn saldo is gelijk aan die van sms saldo, een dienst die ABN AMRO in 2004 heeft geïntroduceerd en die volgens de bank momenteel door ruim 10.000 klanten wordt gebruikt. De klant wordt in staat gesteld om een chat sessie met ABN AMRO op te starten en op deze eenvoudige manier zijn saldo van zijn rekeningen op te vragen.
Ruim 75 procent van alle Nederlandse jongeren tussen 13 en 24 jaar is actief op msn, aldus ABN Amro. Voor deelname aan de proef worden in eerste instantie 250 studenten uitgenodigd, die zelf weer andere studenten kunnen uitnodigen. Als het maximale aantal gebruikers van 1000 is bereikt zal de inschrijfmogelijkheid gesloten worden.
“De afgelopen vijf jaar is het internetgebruik in Nederland enorm toegenomen. De internetbrowser en e-mail zijn de stuwende kracht hierachter,” aldus Paskal van Lomm, bij ABN AMRO verantwoordelijk voor internetbankieren.
“Inmiddels regelen ruim 2,1 miljoen klanten bij ABN AMRO hun bankzaken via internet. We onderzoeken continu hoe we nog beter in kunnen spelen op de behoefte van onze klanten door nieuwe mogelijkheden toe te voegen aan onze site. In dat kader starten we vandaag de proef met msn saldo.” Tot nu toe kunnen klanten hun actuele saldo opvragen via een medewerker op kantoor, het call center en internet bankieren.