Computerfabrikanten die zich zorgen maken over de dalende winstmarges voor pc's, moeten zich toeleggen op consumentenelektronica. De hardwareproducenten bereiden zich alvast voor op zo'n verschuiving van hun activiteiten.
De winstmarges in de Europese pc-markt dalen al sinds 2001, aldus marktonderzoeker Gartner. Bedrijven krijgen daarom de raad om de focus van hun activiteiten te verleggen naar consumentenelektronica.
Dat is niet alleen een meer winstgevende activiteit dan pc's, maar het biedt ook de mogelijkheid om allerlei bijhorende technologie te verkopen zoals draadloze netwerken en vlakke beeldschermen, zo legt Gartner uit.
“Systeembouwers beschouwen de digitale woning als een aanzienlijk businessopportuniteit”, zegt Shari Marion-Hoff, ceo bij marktanalist Hawkeye Cohesion. “Het Digital Home-programma van Intel en andere bedrijven biedt bepaalde groeimogelijkheden, maar indien niemand dat gebruiksvriendelijk maakt, zullen de verkopers blijven vasthouden aan hetgeen ze kennen: set-top boxes en video recorders.”
Intussen hebben ook de producenten van onderdelen de verschuiving in de markt opgemerkt, en passen ze hun aanbod daaraan aan. Het gaat erom de systemen stiller, robuuster en eenvoudiger in gebruik te maken.
Jos Hageman, marketing manager bij de Europese optische divisie van Samsung, zegt: “We zijn bezig met het beperken van de geluidproductie van de schijflezers, zodat ze in de huiskamer kunnen staan. We hebben ook een systeem ontwikkeld waardoor hetzelfde toestel allerlei verschillende soorten schijfjes kan spelen.”
Samsung heeft al een licentie genomen op HP’s Light Scribe technology, dat labels direct op cds brandt. Dergelijke technologieën zijn essentieel voor systeembouwers, aangezien ze consumentenelektronica extra aantrekkelijk maken voor de kopers.