Atos Origin heeft collectief ontslag aangevraagd voor 245 arbeidsplaatsen bij de divisie Managed Operations. Die zou last hebben van overcapaciteit.
Het collectief ontslag betreft tachtig banen bij het onderdeel Enterprise Infrastructure Services en 165 bij End User Services. De ondernemingsraad is om advies gevraagd. De vakbonden zijn uitgenodigd om te praten over een sociaal plan.
De onderdelen zouden met overcapaciteit kampen, omdat door reorganisaties bij klanten er minder werkplekken en bijbehorende systemen te beheren zijn. Ook beweert het management dat er beheertaken naar lagelonenlanden zijn verplaatst. Verder bleef het aantal binnengehaalde orders achter bij de verwachtingen.
Bestuurder Jan Paul Veenhuizen schrijft in de ledenbrief, die vandaag is uitgestuurd, niet vermoed te hebben dat er bij Atos Origin zo’n ontslaggolf zat aan te komen, "te meer omdat we dachten dat de permanente ’stille ontslaggolf’ bij deze bedrijfsonderdelen het aantal collega’s al voldoende had teruggebracht."
De medewerkers van de getroffen divisie zijn vandaag, één dag voor het Pinksterweekeinde geïnformeerd. Opmerkelijk genoeg meldde de automatiseerder bij de presentatie van de jaarcijfers enkele weken geleden dat het zeker vijfhonderd nieuwe medewerkers zoekt. Uit de ledenbrief van vakbond FNV Bondgenoten blijkt echter dat het bedrijf slechts uitgaat van een gering aantal herplaatsingen. Het boventallig personeel zou volgens Atos Origin nauwelijks bij- of om te scholen te zijn om de functies te kunnen vervullen waaraan een tekort is. Een groot deel ervan behoort overigens tot de ’duurdere categorie’ werknemers van veertig jaar en ouder.
Schijnheilig bedrijf wat het is.
Stille ontslaggolf betekent beste lezer, dat je onder druk gezet wordt om de tent te gaan verlaten. Spelletjes spelen dus met je, zodat je er zo goedkoop mogelijk uitgaat.
En het is ook erg typisch atos-origin om naar buiten toe de schijn op te houden.
Keep up the appaerences atos-origin, met jullie bla-bedrijf en vooral veel te veel bla-managers.
Maar ja, die gaan er niet uit he. Wel de ruggegraat, de mensen met kennis.
Geeft niks, kaartenhuis stort vanzelf een keer in elkaar.
Te veel managers? Waar? Bij Atos?
Worden nu op deze manier b.v. de ex KPNérs welke gedwongen werden over te stappen geloost ??
Managers zijn de plaag van vandaag, en van professionals, hopelijk ziet er iemand een keer in dat zij de overhead zijn, en niet degenen die het eigenlijke werk doen.
Inhoudloos management – heeft er iemand wat nog aan ? Wanneer gaat NL eindelijk omslaan?
Zo niet, gaat zij ten onder aan de slimme koppen uit Oost-Europa, China en Indie, want daar is inhoudloos management echt uit den boze!
Leve de zelfsturende teams en het prive-initiatief!
Hadden die managers maar eens het lef zichzelf als overbodig te betitelen. Op deze manier creëren dit soort bedrijven alleen maar procentueel meer overhead en je mag raden wie de rekening weer gepresenteerd krijgen!
Wie bedenkt er nu eens een slim beheerssysteem dat dit soort managementinstellingen totaal overbodig maakt?
Mooie manier om al je ex-KPN medewerkers de deur uit te doen. Te duur, te laks te ongemotiveerd?
Onder KPN waren we Werkplekdiensten, onder Atos Origin heeft men als de wiede weerga een spitsing uitgevoerd om een goed zicht te krijgen op de werzaamheden die worden gedaan tbv KPN, want dat wordt nog steeds geserviced door dezelfde medewerkers.
Dan het argument van te oud, niet herplaatsbare MBO’ers, me dunkt.
Het management heeft de kennis af laten stompen, en geen proactief beleidt gevoerd om de medewerkers bij te scholen.
Als je al wat bij wil leren moet het werkgerelateerd zijn en het mag niks kosten.
Ja oké je kunt binnen het bedrijf ge-sourced worden, maar dat geldt slechts voor een beperkt aantal medewerkers.
Trieste bedoening genaamd Atos Origin. vive la France?