Er is nog meer dan anderhalf jaar te gaan (01-01-2007) voordat gemeentes 65 procent van hun dienstverlening elektronisch moeten aanbieden. Nu al denkt meer dan een kwart dat het ze niet gaat lukken.
Dat valt onder meer te concluderen uit een enquête die Capgemini heeft gehouden op de recent gehouden beurs Overheid&ICT. Van de meer dan 200 ambtenaren antwoordde 30 procent op de vraag of zij dachten dat de door de rijksoverheid gestelde deadline gehaald zou worden met “Nee, zeker niet”.
Nog donkerder zien zij het in als het gaat om de vraag of hun organisatie in 2007 zal beschikken over een systeem dat volledige interactie met de burger mogelijk maakt. Maar liefst 40 procent gaf aan te werken in een organisatie die dat zeker niet gaat halen. Verder twijfelt nog ongeveer eenderde van de gevraagden sterk over die haalbaarheid, want het antwoord “Ja, maar het wordt een uitdaging” wordt voor beide kernvragen door respectievelijk 35 en 31 procent gegeven. Dat boezemt weinig vertrouwen in.
Wie zijn oor te luister legt bij Getronics-PinkRoccade en Centric hoort daar net zulke sombere geluiden. Gemeentes zijn verkokerd en iedere afdeling heeft vaak zijn eigen naw-bestanden (naam-adres-woonplaats); afdelingen zijn vaak niet bereid deze op te geven en dat is essentieel voor de invoering van de nieuwe gemeentelijke basisadministratie (GBA) die als fundament moet dienen voor de efficiënte samenwerking binnen de gemeentes en bij overheden onderling.
Een uitgebrieder artikel over dit onderwerp staat in de Computable van 6 mei 2005.
De Gemeentes zijn nooit klaar voor nieuwe dingen, het zijn gewoon ambtenaren, die heel vaak niet in zijn voor nieuwe dingen en daarom duurt het zo lang, dat het gebeurt. als de gemeentes op hun donderd krijgen van de Minster, dan het gebeurt in een keer, maar naders moet je heel wachten. voor het echt is door gevoerd en dat vind ik heel jammer, dat het zo nog steeds werkt. niemand wil open staan voor nieuwe dingen en zij / hij wil het nog steeds bij oude blijven…
Je moet met de tijd mee gaan, want anders blijf ze stil staan, Iedereen gaat met de tijd mee of je wil of niet.
We hebben er allemaal mee te maken en we komen er niet onderuit. ze weten vaak niet van elkaar waar ze mee bezig zijn en dat mag vaak heel veel geld kosten en de mensen in de gemeente, betalen maar. erg nuttig zijn ze niet bezig, de gemeentes onderling..
Elke ambtenaar heeft zijn hobbie.
Leuk al die regelgeving, maar oplossingen aandragen homaar.
Zou het niet zo moeten zijn een : 1 gegevens systeem
1 NAW bestand (gelijke indeling)
Ook wel handig om wijzigingen aan te brengen, niet te spreken oven “patches”.
Het is voor de beurs ook voordeliger. Daar is dan niet aan gedacht want de burger betaald toch wel.
Wordt het niet tijd dat de “regering” een inburgerings cursus gaat doen op automatisering ? (verplicht)
In het bedrijfsleven gaat het ook niet beter is mijn ervaring. Het gaat over belangrijk zijn, niet over service.
Platte beeldschermen zijn wel handig, maar met een platte anbtenaar erachter gaat het ook niet werken.
een beetje beeldsparrak OK.. maar zo gaat het wel. Wat een verspilling.