Er zit nauwelijks groei in de breedbandaansluitingen van Versatel in Nederland. Het telecombedrijf wijt deze hapering aan de recente naamswijziging bij de internetdochter van Zon naar Versatel.
In het eerste kwartaal van zijn boekjaar 2005 kwamen er duizend nieuwe adsl-aansluitingen voor particulieren bij in Nederland bleek woensdag bij de presentatie van de financiële cijfers. Het bedrijf heef nu 170 duizend adsl-aansluitingen. “Ik ben niet blij met de aantallen. Versatel heeft de naamswijziging van Zon blijkbaar onderschat. Daarnaast wachten consumenten ook tot de nieuwe producten leverbaar zijn deze zomer”, zei Versatel-ceo Raj Raithatha op de persconferentie.
Hij stelde verder dat het nog niet storm liep voor de Eredivisiebeelden via adsl2+. Het aantal aanmeldingen licht net iets onder de tienduizend. “De voetballiefhebbers in Nederland wachten blijkbaar nog even af”, aldus de topman. Het bedrijf streeft ernaar om eind dit jaar honderdduizend van deze aansluitingen verkocht te hebben. In Duitsland en België groeide het aantal dsl-aansluitingen van Versatel wel fors.
Raithatha gebruikte de persconferentie om ook nieuwe diensten voor bedrijven over zijn ip-vpn-netwerk onder de aandacht te brengen. “Net zoals consumenten straks kunnen genieten van voetbalbeelden over adsl2+, staan er op dit moment ook nieuwe diensten voor bedrijven klaar via hun ip-vpn-verbindingen.” Naast ip-telefonie noemde Raithatha videoconferentie, camerabewakingssystemen, opslag en mailarchivering als voorbeelden van deze nieuwe diensten.
In Nederland gaat op dit moment een groot gedeelte van de investeringen op aan de uitbouw van televisie via adsl. Van de ruim 33 miljoen euro die Versatel in de Nederlandse activiteiten stak ging 26 miljoen euro op aan het nieuwe consumentenproduct. De financiële man van Versatel, Mark Lazar, benadrukte dat het telecombedrijf de bedrijvenmarkt nog steeds als zijn voornaamste activiteit ziet.